fot. Marek Borawski/Nasz Dziennik

[TYLKO U NAS] Dr hab. H. Karp: Przejęcie Radia Zet przez Agorę oznaczałoby zredukowanie pluralizmu medialnego

Jeśli Agora przejęłaby Radio Zet, to pluralizm medialny zdecydowanie uległby zredukowaniu. Nie można byłoby mówić tu o poszerzeniu rynku mediów, tylko o procesie odwrotnym, czyli koncentracji rynku, która sprawia, że jest mniej informacji, mniej tytułów – powiedziała dr hab. Hanna Karp, medioznawca, we wtorkowej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Po 1989 r. w Polsce trwał proces koncentracji mediów, które były przejmowane w dużej mierze przez kapitał zagraniczny. Dr hab. Hanna Karp zaznaczyła, że „odbywała się grabież całego rynku mediów”.

– Działo się to na rynku prasowym oraz na rynku mediów elektronicznych. Rynek prasy regionalnej jest kwintesencją tego, co mogło się stać najgorszego w sytuacji przejmowania rynku w danym kraju. Przykładowo, w tej chwili w prasie regionalnej 20 z 24 tytułów należy do jednego wydawcy. (…) Przez monopolizację rynku prasy regionalnej przestała działać jakakolwiek konkurencja. Dzieje się to kosztem odbiorców, ponieważ mówienie o pluralizmie jest fikcją – zauważyła medioznawca.

Sytuacja na rynku prasy, gdzie pod różnymi tytułami publikowane są takie same treści, sprzyja powielaniu różnego rodzaju kłamstw, pomówień i manipulacji. Wykładowca Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu powiedziała, że „jeżeli chciałoby się prowadzić politykę dezinformacji czy manipulacji, to jest to dobry grunt”.

– Tak się działo i tak się dzieje. Zerkając na wydania prasy regionalnej, kiedy mieliśmy ważne wydarzenia państwowe, święta narodowe czy inne ważne momenty, to nie było mowy o tych informacjach albo pojawiały się jako małe notki. Jeżeli mówimy o kulturotwórczym czy tożsamościowym znaczeniu prasy, kształtowaniu środowisk, opinii społecznej, to jest to w tym przypadku fikcja – wskazała dr hab. Hanna Karp.

Agora chce przejąć 100 proc. udziału w spółce Eurozet, która jest wydawcą Radia Zet. Pojawiły się zastrzeżenia ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który twierdzi, że w efekcie takich działań powstanie duopol, a więc zdominowanie rynku przez dwa duże podmioty.

– Agora ma cały portfel wydawnictw prasowych i w tej chwili chce powtórnie wejść na rynek radiowy. Pytanie, na ile jeden podmiot może w tej chwili zawiadywać rynkiem radiowym i prasowym? Pluralizm medialny w tej sytuacji zdecydowanie uległby zredukowaniu. Nie można byłoby mówić tu o poszerzeniu rynku mediów, tylko o procesie odwrotnym – koncentracji rynku, która sprawia, że jest mniej informacji, mniej tytułów – podkreśliła medioznawca.

Cała rozmowa z dr. hab. Hanną Karp dostępna jest [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl