fot. TV Trwam

[TYLKO U NAS] B. Rzońca: Dzięki Via Carpatia zniknie tzw. wykluczenie komunikacyjne wschodniej Polski  

Zaowocuje to naszym zdaniem dużymi przemianami gospodarczymi w Polsce. Zniknie tzw. wykluczenie komunikacyjne Polski wschodniej. Przy tym projekcie pojawiają się inne ważne inwestycje – obwodnice miast, budowane są drogi, które będą łączyć miasta Polski wschodniej – powiedział o projekcie Via Carpatia w „Rozmowach niedokończonych” na antenie Telewizji Trwam poseł PiS Bogdan Rzońca, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Polska, wraz z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej realizuje projekt Via Carpatia. To droga, która ma skomunikować Europę Północną z jej południową częścią.

– To jest ogromny przełom w funkcjonowaniu państwa polskiego. Via Carpatia jest projektem od 2006 roku. Trzy kraje na zamku w Łańcucie podpisały pierwszą deklarację łańcucką. Była to deklaracja dla Europy, że trzeba zmienić system dróg. Od tego czasu mówimy o potrzebie skomunikowania Europy Północnej i Południowej. Jesteśmy zainteresowani tym, żeby przyłączały się do tego nowe kraje. Do tej pory jest to 10 krajów, które mówią jednym głosem o tym, że powinien to być korytarz transportowy – podkreślił Bogdan Rzońca.

Do tej pory w projekt włączyły się między innymi Chorwacja, Węgry, Słowacja. Zainteresowanie nim wyrażają także kraje spoza UE.

– Chcemy zrobić z Via Carpatia taki projekt, który będzie godził Europę. Są tym zainteresowane również państwa spoza Unii Europejskiej, między innymi Białoruś czy Ukraina – podkreślał poseł.

Inwestycja Via Carpatia będzie łączyć się z projektami Via Baltica i Rail Baltica.

– Poszerzenie tego obszaru powinno łączyć się z drogą kolejową. Via Carpaia będzie się zatem łączyć z projektem Via Baltica i Rail Baltica, czyli koleją bałtycką – zaznaczył.

Polski odcinek Via Carpatii jest już przygotowywany. Jego finalizacja nastąpi jednak najprawdopodobniej w 2026 roku.

– Od Rzeszowa do granicy z woj. lubelskim już trwają prace wykonawcze. Dla innych odcinków są opracowywane programy operacyjne, są wydane decyzje środowiskowe. Polski odcinek Via Carpatii jest zabezpieczony finansowo. Podkarpacki odcinek będzie kosztował około 30 mld złotych – wskazał poseł PiS.

Inwestycja ma na celu również ożywienie gospodarcze Polski wschodniej.

– Zaowocuje to naszym zdaniem dużymi przemianami gospodarczymi w Polsce. Zniknie tzw. wykluczenie komunikacyjne Polski wschodniej. Przy tym projekcie pojawiają się inne ważne inwestycje – obwodnice miast, budowane są drogi, które będą łączyć miasta Polski wschodniej – dodał Bogdan Rzońca.

RIRM

drukuj