Wicepremier J. Sasin: Via Carpatia da impuls rozwojowy wschodniej Polsce

Budowana droga ekspresowa S19 Via Carpatia da impuls rozwojowy potrzebny Polsce wschodniej – powiedział wicepremier Jacek Sasin podczas inauguracji budowy 10-kilometrowego odcinka tej drogi, będącego obwodnicą Kraśnika. Droga ma być gotowa w 2021 r.

„Via Carpatia, która ma połączyć kraje Europy Środkowej i wschodniej, od Litwy aż do Grecji, staje się na terenie Polski faktem.(…) Ta inwestycja połączy nasze kraje, ale przede wszystkim da potężny impuls rozwojowy wschodniej Polsce” – powiedział Jacek Sasin podczas uroczystej symbolicznej inauguracji budowy 10-kilometrowego odcinka Via Carpatii, który będzie stanowił obwodnicę miasta Kraśnik.

W ocenie wicepremiera taki impuls jest szczególnie potrzebny województwu lubelskiemu, bo to najbiedniejszy region kraju.

„Tutaj potrzebne są nowe inwestycje, nowe miejsca pracy, a te inwestycje nie powstaną bez dobrych dróg, bez dobrego skomunikowania Lubelszczyzny z resztą kraju i całym naszym regionem” – dodał Jacek Sasin.

Polityk przypomniał, że ta inwestycja – połączenie drogowe od Bałtyku aż do mórz południowych – to spuścizna śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego, który uznał, że jest potrzeba stworzenia takiego połączenia krajów w tej części Europy, które w dużej mierze dzieliły wspólny los w XX wieku.

„Dzisiaj chcemy być podmiotem, a nie przedmiotem polityki międzynarodowej. Aby móc być tym podmiotem, musimy mieć połączenia, móc się ze sobą kontaktować. Dlatego śp. Lech Kaczyński sformułował ideę budowy tej drogi, która ma stać się kręgosłupem komunikacyjnym Europy środkowej” – powiedział wiceszef rządu.

Obecny na uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że program budowy dróg krajowych jest skutecznie realizowany, a Via Carpatia powstaje zgodnie z deklaracjami rządu PiS.

„Via Carpatia powstaje szczególnie szybko, budowana jest między Rzeszowem a Lublinem, już niebawem będziemy rozpoczynali prace, ogłaszali przetargi na odcinku między Rzeszowem a południową granicą państwa w Barwinku, gdzie droga ekspresowa S19 będzie łączyła się z drogą budowaną na Słowacji. Przygotowujemy dokumentację dla odcinków między Lublinem a Białymstokiem i dalej w stronę granicy państwa z Litwą” – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

„Te drogi to swoisty silnik rozwoju dla regionów. Via Carpatia w szczególności, mamy nadzieję, obudzi, wyzwoli potencjał Lubelszczyzny, Podkarpacia, Podlasia, północno-wschodniej Polski” – dodał.

Symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty zainaugurowano w poniedziałek budowę nowego, 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S-19, która będzie też stanowić obwodnicę miasta Kraśnik. Inwestycja dotyczy budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z budową dwóch węzłów drogowych – Kraśnik Północ i Kraśnik Południe. Droga przebiegać będzie zupełnie nowym śladem, obok obecnej drogi krajowej nr 19, na terenie gmin Wilkołaz i Kraśnik. Wykonawcą jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma Aldesa Construcciones Polska. Wartość kontraktu to prawie 320 mln zł. Trasa ma być udostępniona w 2021 r.

Obwodnica Kraśnika, to jeden z pięciu będących już w budowie odcinków Via Carpatii na trasie między Lublinem a granicą województw lubelskiego i podkarpackiego. W procedowaniu jest jeszcze decyzja zezwolenia na budowę na ostatni odcinek tej trasy – od Niedrzwicy Dużej do początku obwodnicy Kraśnika.

Łącznie w realizacji, w trybie „Projektuj i buduj”, jest blisko 130 km drogi ekspresowej S19 – przyszłej Via Carpatia – pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r.

Dla pięciu odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ostatnia spodziewana jest wkrótce. Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu jest pięć wniosków o wydanie ZRID.

Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r.

Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim jest realizowana przy wsparciu z funduszy unijnych. Dofinasowanie otrzymały już inwestycje na dziewięciu z dwunastu odcinków realizacyjnych – łączna wartość tych projektów to ok. 3,6 mld zł, a dofinansowanie wyniesie ok. 1,8 mld zł. Na pozostałe trzy odcinki, jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, złożone zostały do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wnioski o dofinansowanie.

Via Carpatia ma na terenie Polski liczyć 701 km (wraz z odnogami prowadzącymi m.in. do polskich portów – 1621 km). Trasa w woj. warmińsko-mazurskim będzie liczyła 43 km, w podlaskim – 256 km, w mazowieckim – 32 km, w lubelskim – 200 km, w podkarpackim – 180 km. Jej koszt szacowany jest na 28,3 mld zł, czyli 6,6 mld euro.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Ten szlak międzynarodowy ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Docierać ma m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

W projekt zaangażowana jest także Turcja. Odnoga Via Carpatii z regionu Sofii w Bułgarii ma skierować się przez Płowdiw w kierunku granicy bułgarsko-tureckiej, a następnie dotrzeć do Stambułu.

PAP

drukuj