Ostatni fragment szlaku Via Carpatia między Lublinem a Rzeszowem oddany do użytku
Kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej pomiędzy Lublinem i Rzeszowem. Dziś został otwarty około 20-metrowy fragment ekspresówki S19. Udostępniona droga jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia.
W otwarciu odcinka szlaku komunikacyjnego uczestniczyli przedstawiciele rządu i samorządu. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, przypomniał, że oponenci polityczni Prawa i Sprawiedliwości (PiS) nie widzieli potrzeby budowy Via Carpatii. Polityk zwrócił uwagę na znaczenie, jakie szczególnie dziś ma ta trasa.
📢Z Lublina do Rzeszowa w ekspresowym tempie❗️
Udostępniliśmy kierowcom🚗🚌🚚kolejne kilometry #ViaCarpatia, odcinek Niedrzwica Duża – Kraśnik.🛣️Od dziś stolice województw lubelskiego i podkarpackiego łączy droga ekspresowa #S19.👍
👉https://t.co/iE8P3KrsXq#ŁączymyPolskę pic.twitter.com/9wPo48PK78
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) May 21, 2022
– Jakże zabrakło wyobraźni tym ludziom, którzy twierdzili, że ta droga jest niepotrzebna. Takie głosy pojawiały się, kiedy mówiliśmy o budowie Via Carpatii. Twierdzono, że jest ona niepotrzebna, a ponadto jest to bezsensowny wydatek finansowy. Gdzie dziś są ci ludzie w kontekście tego, co dzieje się za naszą wschodnią granicą? Dziś ta droga nabiera zupełnie innego znaczenia i wymiaru. Można powiedzieć, że jest ona drogą życia nie tylko dla gospodarki, ale jest drogą życia na czas zagrożenia, które – miejmy nadzieję – niedługo ustąpi – podkreślił szef resortu infrastruktury.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) May 21, 2022
Z kolei Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, powiedziała, że Via Carpatia jest dziś budowana w zdecydowanej większości ze środków krajowych.
– Wartość tych inwestycji jest niebagatelna, bo tylko ten 20-metrowy odcinek to wydatek w wysokości 500 mln złotych. Mówimy dziś, że Via Carpatia to 680 km drogi w Polsce, z czego ok. 220 km to odcinki, które są realizowane przy współudziale środków europejskich. Ten udział jest niewielki na poziomie 50 procent – wskazała Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Via Carpatia to budowana trasa na linii północ-południe. Rozpoczyna się na Litwie, a kończy w Grecji.
RIRM