[TYLKO U NAS] A. Gantner: Polska ma mocną pozycję na rynku żywności w UE, ale umacnia ją także na rynkach krajów trzecich
Mamy już mocną pozycję na rynkach Unii Europejskiej, ale ubiegły rok był także czasem, w którym umacnialiśmy naszą pozycję na rynkach krajów trzecich. To jest bardzo ważne, bo bycie uzależnionym tylko od jednego – co prawda dużego – rynku, to nie jest dobra strategia. Rynki trzeba dywersyfikować, trzeba szukać nowych odbiorców. Polska żywność zdobywa nowych klientów zarówno w krajach azjatyckich, jak również w krajach afrykańskich oraz w Ameryce Południowej – powiedział Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, w „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.
Pochodzenie żywności i jej jakość ma być dostępną wiedzą dla polskich konsumentów. Stanie się to dzięki paszportom żywnościowym [czytaj więcej].
– Myślę, że to jest dobra inicjatywa, bo każdy z nas ma prawo wiedzieć dokładnie, skąd wziął się surowiec, z którego została wyprodukowana żywność; jaki łańcuch żywnościowy przeszedł produkt aż do momentu, kiedy znalazł się na półce sklepowej – wyjaśnił dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Jednak – jak zaznaczył gość Radia Maryja – ten proces wymaga odpowiedniego przygotowania informatycznego.
– Także sytemu rejestrowania, sytemu podążania za produktem – dodał.
Andrzej Gantner zauważył, że Unia Europejska określiła pewne ramy tego, co nazywamy „podwójną jakością”.
– To, co zrobiła KE to jest podstawa prawna do tego, żeby wydać rozporządzenia krajowe, które jeszcze bardziej szczegółowo określą, co jest „podwójną jakością”, a co jest tylko i wyłącznie dopasowaniem do preferencji konsumentów – wskazał.
Polska jest eksporterem trzech grup produktów: mięsa, mleka oraz owoców i warzyw.
– Warto też pamiętać, że eksportujemy również dosyć dużo wyrobów cukierniczych, piekarniczych, napojów, słodyczy, które cieszą się dużym uznaniem w krajach arabskich – poinformował dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.
– Mamy już mocną pozycję na rynkach UE, ale ten miniony rok był także rokiem, w którym umacniamy naszą pozycję na rynkach krajów trzecich. To jest bardzo ważne, bo bycie uzależnionym tylko od jednego – co prawda dużego – rynku, to nie jest dobra strategia. Trzeba rynki dywersyfikować, trzeba szukać nowych odbiorców. Polska żywność zdobywa nowych klientów zarówno w krajach azjatyckich, jak również w krajach afrykańskich oraz w Ameryce Południowej – dodał.
Gość Radia Maryja zwrócił również uwagę na paradoksalną sytuację w kwestii żywności.
– Ogólnie na świecie brakuje żywości i będzie jej brakowało coraz bardziej, bo są zmiany klimatyczne, duży przyrost naturalny itd. Również źródła żywności się wyczerpują. Natomiast jeśli patrzymy na Polskę, na UE, to faktycznie żyjemy w bańce nadprodukcji żywności i bardzo dobrej dostępności do żywności – ocenił rozmówca.
Dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności przypomniał, że w Polsce marnuje się 5 mln ton żywności rocznie.
– Przeliczając mniej więcej na pieniądze, to tak jakby każda polska rodzina włożyła do lodówki 300 zł i po prostu te 300 zł wyjęła i wrzuciła do kosza – wyjaśnił.
Całą rozmowę z Andrzejem Gantnerem można odsłuchać [tutaj].
radiomaryja.pl