fot. pixabay.com

[TYLKO U NAS] A. Gantner: Polska ma mocną pozycję na rynku żywności w UE, ale umacnia ją także na rynkach krajów trzecich

Mamy już mocną pozycję na rynkach Unii Europejskiej, ale ubiegły rok był także czasem, w którym umacnialiśmy naszą pozycję na rynkach krajów trzecich. To jest bardzo ważne, bo bycie uzależnionym tylko od jednego – co prawda dużego – rynku, to nie jest dobra strategia. Rynki trzeba dywersyfikować, trzeba szukać nowych odbiorców. Polska żywność zdobywa nowych klientów zarówno w krajach azjatyckich, jak również w krajach afrykańskich oraz w Ameryce Południowej – powiedział Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, w „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.

Pochodzenie żywności i jej jakość ma być dostępną wiedzą dla polskich konsumentów. Stanie się to dzięki paszportom żywnościowym [czytaj więcej].

Myślę, że to jest dobra inicjatywa, bo każdy z nas ma prawo wiedzieć dokładnie, skąd wziął się surowiec, z którego została wyprodukowana żywność; jaki łańcuch żywnościowy przeszedł produkt aż do momentu, kiedy znalazł się na półce sklepowejwyjaśnił dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Jednak – jak zaznaczył gość Radia Maryja – ten proces wymaga odpowiedniego przygotowania informatycznego.

Także sytemu rejestrowania, sytemu podążania za produktem – dodał.

Andrzej Gantner zauważył, że Unia Europejska określiła pewne ramy tego, co nazywamy „podwójną jakością”.

To, co zrobiła KE to jest podstawa prawna do tego, żeby wydać rozporządzenia krajowe, które jeszcze bardziej szczegółowo określą, co jest „podwójną jakością”, a co jest tylko i wyłącznie dopasowaniem do preferencji konsumentów wskazał.

Polska jest eksporterem trzech grup produktów: mięsa, mleka oraz owoców i warzyw.

Warto też pamiętać, że eksportujemy również dosyć dużo wyrobów cukierniczych, piekarniczych, napojów, słodyczy, które cieszą się dużym uznaniem w krajach arabskichpoinformował dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Mamy już mocną pozycję na rynkach UE, ale ten miniony rok był także rokiem, w którym umacniamy naszą pozycję na rynkach krajów trzecich. To jest bardzo ważne, bo bycie uzależnionym tylko od jednego – co prawda dużego – rynku, to nie jest dobra strategia. Trzeba rynki dywersyfikować, trzeba szukać nowych odbiorców. Polska żywność zdobywa nowych klientów zarówno w krajach azjatyckich, jak również w krajach afrykańskich oraz w Ameryce Południowej dodał.

Gość Radia Maryja zwrócił również uwagę na paradoksalną sytuację w kwestii żywności.

– Ogólnie na świecie brakuje żywości i będzie jej brakowało coraz bardziej, bo są zmiany klimatyczne, duży przyrost naturalny itd. Również źródła żywności się wyczerpują. Natomiast jeśli patrzymy na Polskę, na UE, to faktycznie żyjemy w bańce nadprodukcji żywności i bardzo dobrej dostępności do żywności ocenił rozmówca.

Dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności przypomniał, że w Polsce marnuje się 5 mln ton żywności rocznie

Przeliczając mniej więcej na pieniądze, to tak jakby każda polska rodzina włożyła do lodówki 300 zł i po prostu te 300 zł wyjęła i wrzuciła do kosza – wyjaśnił.

Całą rozmowę z Andrzejem Gantnerem można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

 

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl