Podkarpackie: podpisano umowę na kolejny odcinek szlaku Via Carpatia

Ponad 272,4 mln zł kosztować będzie zaprojektowanie i wybudowanie podkarpackiego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze. Odcinek ten, który będzie częścią trasy Via Carpatia ma być gotowy za 34 miesiące.

W środę w miejscowości Jeżowe (Podkarpackie) podpisana została umowa między GDDKiA a wykonawcą firmą Mostostal Warszawa.

Obecny na uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że Via Carpatia jest priorytetową inwestycją dla rządu.

„Moja obecność tutaj dowodzi, jak wielką wagę przykładamy do zrównoważonego rozwoju wszystkich regionów naszego kraju. Poprzez tę inwestycje regiony stają się atrakcyjne do zamieszkania, do inwestowania” – dodał.

Minister wyraził nadzieję, że jeszcze w tym roku, podpisana zostanie ostatnia umowa na odcinek S19 między Rzeszowem a Lublinem. Będzie to odcinek węzeł Podgórze – węzeł Kamień.

Minister Adamczyk podkreślił, że polski odcinek Via Carpatia ma być gotowy w 2025 r. Mówił, że swoje odcinki budują m.in. Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria i Grecja. Zdaniem ministra jest to również ważny szlak dla Ukrainy, Białorusi, Litwy, Łotwy oraz Finlandii.

„Jest to droga życia i nie ma w tym ani słowa przesady, dla regionów państw Europy środkowo-wschodniej, państw Unii Europejskiej opartych o jej wschodnią granicę” – powiedział.

Andrzej Adamczyk podziękował wszystkim, którzy byli zaangażowanie w przygotowanie tej inwestycji, m.in. samorządowcom i pracownikom GDDKiA. Natomiast wykonawcy życzył, żeby kontrakt był realizowany bez niespodzianek.

„Życzę, aby cała inwestycja przebiegła w zamierzonym rytmie, bez szczególnych anomalii pogodowych, tak zimowych jak i letnich, żeby się wszystko dobrze ułożyło” – mówił Adamczyk.

Obecny na uroczystości szef sejmowej Komisji Infrastruktury Bogdan Rzońca przypomniał, że to z inicjatywy prezydenta śp. Lecha Kaczyńskiego powstała idea budowy Via Carpatia.

Dodał, że Via Carpatia oznacza powstanie nowego szlaku komunikacyjnego w Europie, który łączy północ z południem.

„Do tej pory mówiło się w Europie tylko o połączeniu wschód-zachód. To rząd PiS podniósł na arenie międzynarodowej tę inwestycję, która teraz nabiera realnych kształtów” – powiedział Bogdan Rzońca.

Zaznaczył, że do tej pory Polska wschodnia miała problemy związane z wykluczeniem komunikacyjnym, dzięki Via Carpatia ta bariera w rozwoju tej części kraju będzie pokonana.

„Ta droga pozwoli Polsce wschodniej odbić się gospodarczo. Poza tym jej powstanie oznaczać będzie również większe bezpieczeństwo na drogach, a koszty jakie ponosimy z tytułu wypadków są ogromne” – mówił szef Komisji Infrastruktury.

Bogdan Rzońca zauważył również, że to na Podkarpaciu krzyżować się będą dwa ważne szlaki w Europie – autostrada A4 i Via Carpatia.

Odcinek od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze, na realizację którego została w środę podpisana umowa będzie miał 11,5 km. Inwestycja będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca będzie musiał m.in. zaprojektować odcinek, uzyskać niezbędne decyzje, a także wybudować drogę wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą.

Mostostal Warszawa będzie miał na realizację inwestycji 34 miesiące. Okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.

Obecnie na Podkarpaciu kierowcy mogą korzystać już z ponad 30 km drogi ekspresowej S19. Na ponad 85 km tej trasy, na południe od Rzeszowa w kierunku granicy ze Słowacją, jest opracowywana Koncepcja Programowa. Ponad 46 km jest realizowanych w trybie projektuj-buduj, a niemal 7,9 km jest obecnie w przetargu.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.

PAP/RIRM

drukuj
Tagi: , ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl