fot. wikipedia

Plany resortu infrastruktury na 2019 rok

Modernizacja i budowa dworców oraz linii kolejowych, a także dalszy rozwój sieci dróg zarówno lokalnych, jak i ekspresowych i kolejne umowy na inwestycje infrastrukturalne – tak zapowiada się 2019 rok dla Ministerstwa Infrastruktury.

Nowe plany inwestycyjne dla kolei są spowodowane między innymi wzrostem liczby pasażerów. Sukcesami w przewozach osobowych i towarowych mogą się pochwalić zarówno PKP Intercity, jak i PKP Cargo. Pod koniec roku szacowano, że PKP Intercity S.A. zanotuje w 2018 roku wzrost liczby pasażerów do 46 mln; to około 8 proc. więcej niż w 2017 roku. Mówił o tym niedawno szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Trzeci rok z rzędu – za rządów PiS – PKP Intercity na plusie, bez mała 200 mln zł czystego zysku. Także PKP Cargo ma się bardzo dobrze – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

PKP Cargo też przynosi korzyści – a to bodziec do zwiększania środków na nowy tabor. Minister Andrzej Adamczyk zapowiada, że kolejne lata rządów PiS-u to duże inwestycje w koleje i intensywne starania, by odbudować tabor kolejowy.

– Jesteśmy gdzieś w ogonie Europy, jeśli chodzi o nowoczesny sprzęt taborowy. Rząd PiS zmienia tę rzeczywistość, ale pociągu nie można kupić w salonie sprzedaży, jak kupuje się samochód – zwrócił uwagę Andrzej Adamczyk.

Rząd mówi już o konkretnych sumach na te inwestycje.

– 7 mld zł do 2023 roku na wymianę taboru kolejowego, więc inwestycje również w tabor kolejowy, aby pociągi były bezpieczne, aby pociągi były punktualne i wreszcie dawały ten podstawowy komfort, jakiego wymaga XXI wiek dla pasażerów – wskazał minister infrastruktury.

Ale infrastruktura to nie tylko kolej. Rząd chce także zakończyć definitywnie podział na Polskę lepszą i gorszą ze względu na jakość dróg. W tym obszarze będzie kontynuacja budów, a także domykanie i łączenie odcinków dróg ekspresowych.

– Chodzi o stworzenie komplementarnej sieci dla całego kraju – tłumaczył Andrzej Adamczyk.

W 2019 roku wiele będzie się też działo wokół tras takich jak Via Baltica i Rail Baltica.

– Od Ostrowi Mazowieckiej na trasie S8 między Warszawą a Białymstokiem do granicy państwa z Litwą. Wszystkie odcinki są już podpisane, projektowane, niebawem będą maszyny wchodziły w teren po uzyskaniu przez tych, którzy wygrali przetargi pozwoleń na budowę, a to się dzieje już praktycznie lub będzie się działo już w najbliższych miesiącach – podkreślił Andrzej Adamczyk.

Powodem do zadowolenia jest też fakt, że Polska jest dla wielu państw przykładem tego, jak należy realizować inwestycje. Sztandarowym projektem w obszarze infrastruktury są kolejne etapy Via Carpatia. Dzisiaj Via Carpatia między Rzeszowem a Lublinem jest cała w realizacji – nie kryje zadowolenia z przebiegu prac minister Andrzej Adamczyk.

– Już za 2,5 roku mieszkańcy Podkarpacia, począwszy od Rzeszowa, będą mogli dojechać bezpieczną drogą do Warszawy, dojechać do Lublina bezpieczną drogą ekspresową – wskazał minister infrastruktury.

Podsumowując zrealizowane z sukcesem inwestycje z 2018 r. oraz omawiając najbliższe plany, minister Andrzej Adamczyk wskazał – w kontekście umowy na tunel pod Świną – na Świnoujście. Dzięki niej miasto będzie wreszcie połączone normalnym przejazdem drogowym z resztą kraju. Dotychczas mieszkańcy byli zdani na czasochłonną przeprawę promową.

TV Trwam News/RIRM

drukuj