fot. MGMiŻŚ

Min. M. Gróbarczyk: Jestem przygotowany na kolejnej protesty ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Jestem przygotowany na kolejne protesty ws. przekopu Mierzei Wiślanej, do zablokowania inwestycji nie ma żadnych podstaw – mówił w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Poinformował, że podjęto decyzję o rozbudowie terminala DCT w Gdańsku.

Minister pytany był w TVP Info m.in. o to, czy spodziewa się jakiś ruchów ze strony Rosji, reakcji na rozpoczęcie budowy przekopu Mierzei Wiślanej.

„Jestem przygotowany na to, że w dalszym ciągu będziemy mieli bardzo silne oddziaływanie przede wszystkim na Komisję Europejską (…) w celu zablokowania tej inwestycji. To jest kluczowa inwestycje, jeśli chodzi o region kaliningradzki. Stajemy się liderem, a przede wszystkim uruchamiamy tereny, które nie miały żadnej szansy, aby funkcjonować gospodarczo. Dzisiaj ta część staje się bardzo atrakcyjna dla inwestorów i zaczynamy konkurencyjnie wygrywać w tym obszarze” – tłumaczył minister.

Zdaniem Marka Gróbarczyka każdy może protestować, ale tej inwestycji nie można zablokować, bowiem – jak podkreślił – nie ma ku temu żadnych podstaw. Podkreślił, że takie inwestycje są na porządku dziennym w Europie Zachodniej, a Holandia nie mogłaby bez nich funkcjonować. Według niego protesty są elementem walki politycznej, ale przede wszystkim konkurencji.

„Bo przecież za tym, że powstaje nowa inwestycja, powstaną kolejne – związane z rozbudową portu w Elblągu” – mówił Marek Gróbarczyk. Zaznaczył, że inwestycje będą dotyczyć całego Zalewu Wiślanego, dlatego jesteśmy zdeterminowani, aby w 2022 r. pierwsze jednostki wpłynęły kanałem z Bałtyku na Zalew Wiślany.

„Uruchomienie przekopu to (…) stworzenie możliwości dla zupełnie nowych operatorów, również tych, którzy do tej pory nie mieli szansy ulokowania się w portach. (…) To jest ogromna szansa na rozwój Polski Wschodniej (…), to jest po prostu potrzebne dla Polski, aby mogła się swobodnie rozwijać” – dodał.

Marek Gróbarczyk odniósł się także do jego ostatniej wizyty w Singapurze i koncepcji budowy hubu transportowego w Gdańsku. Jak przypomniał, mamy już mocną współpracę z firmą PSA International – operatorem portu w Singapurze, który jest inwestorem w DCT, gdańskim terminalu głębokowodnym.

„Spotkanie dotyczyło kolejnej inwestycji, czyli rozbudowy tego terminala. Podjęliśmy odpowiednie decyzje w tym zakresie” – powiedział min. Gróbarczyk.

Jego zdaniem DCT stwarza możliwości, które trzeba wykorzystać, aby stać się hubem.

„A mamy ku temu ogromne podstawy właśnie w postaci tych przeładunków, które cały czas wzrastają i tych inwestycji, które powinniśmy zrealizować” – mówił. Zauważył, że dynamika wzrostu przeładunków w DCT wynosi blisko 20 proc.

4 października w Elblągu podpisano umowę ws. budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

PAP

drukuj