CPK dysponuje połową gruntów potrzebnych do budowy nowego lotniska i części węzła kolejowego
Spółka Centralny Port Komunikacyjny dysponuje już połową gruntów potrzebnych do budowy nowego lotniska i części węzła kolejowego. W ramach programu przeprowadzono już ponad 500 transakcji i zakupiono ponad 1,9 tys. działek o łącznej powierzchni ponad 1,85 tys. hektarów.
Do Programu Dobrowolnych Nabyć na terenie lotniska zgłoszonych jest 95 proc. budynków mieszkalnych i 88 proc. gruntów. Według nowego harmonogramu nowe lotnisko ma zostać otwarte za siedem lat.
Politycy Prawa i Sprawiedliwości podnoszą, że inwestycja jest mocno okrojona i opóźniona. Na spotkaniu z mieszkańcami Chrzanowa mówił o tym poseł Marcin Horała.
– Pod wpływem nacisku społecznego, ogromnej mobilizacji, dzięki której zebrano 200 tys. podpisów pod obywatelskim projektem ustawy, ale i pod wpływem kolejnych inicjatyw przynajmniej rząd musiał zacząć udawać, że będzie dalej robił CPK. (…) Okrojone, opóźnione, ale przynajmniej nie zlikwidowane – to jest małe światełko w tunelu, mała iskierka nadziei. To jest dużo lepiej, niż miałoby być oficjalnie zlikwdowane. Oczywiście nie chodzi o to, żeby udawać i okroić, zwłaszcza w wymiarze kolejowym – powiedział poseł Marcin Horała.
Trasa #NawrockiZaRozwojem w Gliwicach. Realizacja pełnego CPK 🚄✈️ to nie tylko szansa dla mieszkańców Gliwic na szybszy o godzinę dojazd koleją do Warszawy i wielu innych polskich miast. To również zwiększenie przepustowości systemu kolejowego pozwalające na rozwój przewozów… pic.twitter.com/zQ2LgMDj3S
— Marcin Horała (@mhorala) May 13, 2025
W ramach programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko oraz system Kolei Dużych Prędkości. Obecny rząd okroił komponent kolejowy projektu.
Budowa lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać certyfikacje, a rok później zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości.
RIRM