Mamy świetne szkolnictwo morskie

Polski rząd ma w ciągu dwch miesięcy przyjąć oficjalne stanowisko w sprawie Zielonej Księgi i złożyć propozycje w kwestii wsplnej polityki morskiej UE

Z ministrem gospodarki morskiej, Rafałem Wiecheckim (LPR), rozmawia Paweł Tunia

Panie Ministrze, wejście w życie ustawy o zatrudnieniu na statkach morskich, wprowadzającej elastyczne formy zatrudnienia, zapowiadane było na marzec 2007 roku. Czy ten termin zostanie dotrzymany?
Ustawy tej prawdopodobnie nie uda się przeforsować w marcu. W tej chwili znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych, następnie trafi do parlamentu. Z treścią projektu ustawy i uzasadnieniem można się zapoznać na stronie internetowej ministerstwa. Jeszcze na luty zwołany jest zespł trjstronny, gdzie projekt będzie ostatecznie prezentowany. Będę wnioskował, aby ta ustawa trafiła do komisji Solidarne państwo, aby szybciej została uchwalona. Jest to całkowicie nowa ustawa, dotyka wielu aspektw: kwestii ubezpieczeń społecznych, podatkw dochodowych od marynarzy. Ten akt na pewno będzie budził duże emocje ministerstwa pracy czy finansw. Ustawa dotyczy m.in. kwestii ubezpieczeń i podatkw dochodowych od osb fizycznych. Ułatwi ona przechodzenie statkw pod polską banderę, dlatego będziemy zdeterminowani ją przeforsować.

A jak wyglądają prace nad ustawą wzmacniającą status prawny sądw morskich?
Projekt ustawy jest przygotowany w ministerstwie, a w ciągu miesiąca trafi do uzgodnień międzyresortowych. Będziemy dążyć do tego, aby ostateczny projekt ustawy o sądach morskich wszedł w życie w najbliższym płroczu. Projekt zakłada likwidację izb morskich, ktre obecnie są parasądami, a więc nie mają niezawisłości i niezależności, lecz są sądami arbitrażowymi; przewiduje za to utworzenie sądw morskich, ktre są sądami z prawdziwego zdarzenia. Będą one funkcjonować w ramach sądownictwa powszechnego, tak jak teraz działają sądy gospodarcze, ktre są wydziałami sądw powszechnych, mają jednak pewną autonomię. Powołujemy rwnież komisję kodyfikacyjną prawa morskiego, po to aby dokonać przeglądu i nowelizacji kodeksu morskiego. Jeśli chodzi o sądy morskie, to generalne założenie jest takie, aby wszystkie sprawy związane z morzem były rozstrzygane przez sądownictwo niezawisłe, aby nikt nie kwestionował wyrokw tych sądw, jak to ma miejsce obecnie w przypadku izb morskich. Całość spraw związanych z gospodarką morską powinna być rozstrzygana w ramach sądownictwa powszechnego, musi tu panować pełen profesjonalizm. Ustawa będzie dotykała też kwestii hipoteki morskiej.

Strategia rozwoju portw morskich będzie dotyczyła m.in. efektywnego wykorzystywania środkw przeznaczonych na inwestycje na infrastrukturę portową. Jaki jest cel jej powstania?
W marcu powinny zakończyć się prace nad strategią wewnątrz resortu. Zaprosiliśmy do udziału w jej tworzeniu przedstawicieli wszystkich portw polskich, urzędw morskich oraz akademii morskich. Chcemy tę strategię dopracować i w pełni zrealizować, gdyż mamy do tego instrumenty. Będzie składała się ona z kilku elementw: analizy obecnej sytuacji polskich portw, analizy porwnawczej systemw prawnych funkcjonujących w rżnych państwach, np. sytuacji w Niemczech, gdzie są porty komunalne, państwowe, czy Wielkiej Brytanii, gdzie istnieją porty prywatne. W strategii nakreślone zostaną kierunki rozwoju portw i plany inwestycyjne na wiele lat, aby skoordynować wykorzystywanie środkw z budżetu państwa i UE, środkw prywatnych oraz własnych środkw portw. Nie może być takich sytuacji, gdy np. pojawia się boom na przewz jakiegoś towaru i nagle wszystkie porty budują jeden rodzaj nabrzeży i terminali. Wprowadzone zostaną rwnież wskaźniki, sprawdzające w jaki sposb strategia jest realizowana. Będzie to dokument rządowy podobny np. do strategii rozwoju grnictwa. Strategia w przyszłości będzie poddawana rżnym aktualizacjom dostosowującym ją do wymagań zmieniających się warunkw otoczenia. Jednak na podstawie strategii każdy port będzie wiedział, co rząd zamierza zrobić przez najbliższe lata w tej dziedzinie.

Jakie są oczekiwania polskiego rządu wobec wsplnej polityki morskiej UE?
W czerwcu 2006 r. został przyjęty wstępny projekt Zielonej Księgi, czyli wsplnej polityki morskiej UE. Komisja Europejska nakazała przeprowadzenie konsultacji na jej temat na dwch konferencjach: jednej krajowej i drugiej międzynarodowej. Krajowa była w ubiegłym roku, a dzisiaj będzie ta druga. Na tym spotkaniu w Sopocie zamierzamy zasygnalizować sprawy polskiego szkolnictwa morskiego. Będzie kilkadziesiąt osb z rżnych krajw, m.in. przedstawiciele KE, komisarz UE ds. gospodarki morskiej i rybołwstwa, rektorzy akademii morskich. Chcemy podkreślić we wsplnej polityce morskiej UE, że polskie szkolnictwo morskie jest na bardzo wysokim poziomie, a polscy marynarze są bardzo dobrymi fachowcami i to powinno być naszą specjalnością. Oczywiście nie będziemy rezygnować z innych dziedzin, a więc rozwoju portw czy armatorw. To ważna konferencja, bo polski rząd ma w ciągu dwch miesięcy przyjąć oficjalne stanowisko w sprawie Zielonej Księgi i złożyć własne propozycje w kwestii wsplnej polityki morskiej. Jeszcze raz zaznaczę, iż chcemy, aby w tej Księdze było podkreślone, że polskie szkolnictwo morskie posiada szczeglną rangę i aby było dostępne nie tylko dla polskich studentw, ale rwnież dla kandydatw z innych państw, oczywiście za opłatą.

Dziękuję za rozmowę.

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl