fot. PAP/Marcin Bielecki

W terminalu LNG w Świnoujściu załadowano pierwszy ISO-kontener

Pierwszy kriogeniczny kontener zbiornikowy (ISO-kontener) napełniono skroplonym gazem ziemnym w terminalu LNG w Świnoujściu – poinformował operator terminala, spółka Polskie LNG. Dotychczas w gazoporcie napełniano LNG autocysterny.

Kriogeniczne kontenery zbiornikowe wykorzystywane są powszechnie do transportu gazów atmosferycznych oraz LNG w transporcie intermodalnym — morskim, drogowym i kolejowym. Mogą pełnić funkcję stacjonarnych zbiorników magazynowych tam, gdzie z różnych względów nieopłacalna jest budowa np. stacjonarnej stacji satelitarnej LNG. ISO-kontener o długości 40 stóp załadowano 16,2 tonami LNG.

„Naszym celem jest budowa rynku LNG w Polsce i regionie. Jednym z nieodłącznych elementów kształtowania rynku jest rozwój portfela świadczonych przez Polskie LNG usług. Uruchomiliśmy właśnie dodatkową możliwość załadunku LNG w kriogeniczne zbiorniki, które możemy porównać do mobilnych magazynów gazu skroplonego” – powiedział cytowany w komunikacie prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski.

Jak wyjaśnił, oznacza to, że odbiorca będzie mógł wykorzystać gaz w dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności posiadania w tym celu dodatkowej infrastruktury.

„Mamy nadzieję, że ten segment naszych usług będzie się w najbliższym czasie intensywnie rozwijał” – dodał.

Polskie LNG – spółka-córka Gaz-Systemu – jest właścicielem i operatorem terminala.

Spółka pracuje nad programem rozbudowy infrastruktury gazoportu, co pozwoli uruchomić w przyszłości kolejne usługi, w tym m.in. możliwość załadunku gazu skroplonego na ISO-kontenery umieszczone na wagonach kolejowych. Planowana jest także obsługa jednostek pływających różnej skali, poprzez ich bunkrowanie, ładowanie LNG na bunkierki, czyli statki zaopatrujące w paliwo inne jednostki, jak również przeładunek LNG z jednostek większych na mniejsze i z lądu na statki.

Wśród planowanych elementów rozbudowy jest także dostawienie trzeciego zbiornika do magazynowania LNG oraz zwiększenie mocy regazyfikacyjnych terminala z 5 do 7,5 mld m sześc. rocznie.

PAP/RIRM

drukuj