Pierwszy kontrakt dla Autosanu po przejęciu upadłej spółki
Autosan podpisał we wtorek pierwszy kontrakt na dostawę autobusów, po przejęciu upadłej spółki przez konsorcjum firm z Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Fabryka dostarczy 15 krótkich pojazdów za blisko 15 mln zł dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie.
Autosan, jedna z najstarszych fabryk w Polsce, której początki sięgają 1832 r., był w upadłości od początku października 2013 r. Pod koniec marca tego roku firmę kupiło konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i Huta Stalowa Wola; obie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Kupujący za fabrykę zapłacili 17,3 mln zł.
„Podpisanie kontraktu z krakowskim MPK jest przełomowym wydarzeniem dla Autosanu. Jest to dla nas kontakt, który nobilituje nowe przedsiębiorstwo, a także daje mu nowe otwarcie, żeby nasi potencjalni klienci zobaczyli, że jesteśmy, istniejemy i możemy spełnić wysoko postawione warunki przetargowe” – powiedział prezes spółki Marek Opowicz.
Przypomniał, że w momencie przejęcia fabryki od syndyka nie prowadziła ona produkcji. „Od trzech miesięcy bardzo usilnie działamy w celu ruszenia tego przedsiębiorstwa – taką dużą fabrykę podnosi się z zatrzymania dosyć długo” – zaznaczył prezes.
Dodał, że fabryka w Sanoku przygotowuje się do przetargów, które będą ogłaszane przez przewoźników w całym kraju. Według prezesa w pierwszym roku działalności spółka planuje zebrać zamówienia na kilkadziesiąt autobusów. Aby działalność była opłacalna zakład powinien wypuszczać rocznie 120-130 autobusów. „Zakładamy, że wynik taki zostanie osiągnięty w przyszłym roku” – ocenił Opowicz.
Obecnie Autosan posiada w ofercie sześć modeli autobusów wyposażonych w silniki spełniające najwyższą europejską normę Euro 6: trzy modele międzymiastowe i trzy do obsługi komunikacji miejskiej.
„Pracujemy bardzo mocno nad napędami niskoemisyjnymi, czyli autobusem 12-metrowym zasilanym gazem CNG oraz autobusem elektrycznym”- zapowiedział prezes. Według niego modele te powinny pojawić się w ofercie na przełomie roku.
Obecnie fabryka zatrudnia około 310 osób. W planach jest zwiększanie zatrudnienia zarówno w biurze konstrukcyjnym, jak i w produkcji.
PAP/RIRM