P. Grzegorczyk: Monopolizacja problemem rynku medialnego w Polsce
Głównym problemem rynku medialnego w Polsce jest jego monopolizacja – wynika z analizy przeprowadzonej przez Pawła Grzegorczyka z Instytutu Jagiellońskiego.
Zdaniem autora zanim zajmiemy się problemem przewagi kapitału zagranicznego w Polsce, należy wzmocnić rolę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz podjąć walkę z monopolizacją konkretnych sektorów naszego rynku.
Z badań wynika, że niemiecki koncern medialny Bauer kontroluje 33 proc. udziałów na rynku prasowym oraz 28 proc. w rynku radiowym. Ponadto Bauer jest właścicielem Grupy INTERIA.PL, trzeciego największego medium internetowego w Polsce.
Paweł Grzegorczyk wskazuje, że z punktu widzenia państwa pożądane jest duże rozdrobnienie rynku medialnego. Pomóc w tym mogą cztery rozwiązania.
– Wydaje mi się, że koncesje, które przyznaje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji właśnie dla telewizji i radiofonii zdecydowanie obniżyć, ponieważ większe spółki – z zagranicznym kapitałem – mogą pozwolić sobie na płacenie kilku milionów złotych. Mówi się, że w przeciągu pięciu lat np. jeśli telewizja wchodzi na multipleks, jest to kwota 20 mln złotych. Mniejsze spółki nie są w stanie sobie na to pozwolić. Powinniśmy więc dać impuls polskim przedsiębiorcom, żeby mogli sobie na to pozwolić. Jeżeli płacimy podatki powinniśmy sprawdzać, gdzie reklamują się ministerstwa czy samorządy – tłumaczy Paweł Grzegorczyk.
Ponadto jak dodaje Grzegorz Strzelczyk UOKiK powinien reagować w sytuacjach w których mamy do czynienia z koncentracją rynku medialnego.
Autor podkreśla też, że dominacja obcego kapitału powinna nas skłaniać do dbania o nasze media publiczne.
Warto w tym miejscu przypomnieć że nasza rozgłośnia jest medium składającym się w 100 procentach z kapitału Polskiego i utrzymuje się dzięki państwa ofiarności.
RIRM