Młodzi poznają media. W Opocznie odbyły się kolejne warsztaty dla młodzieży z cyklu „Nowe Widnokręgi – zrozumieć media”
W I LO im. Stefana Żeromskiego w Opocznie odbyły się w poniedziałek warsztaty z cyklu „Nowe Widnokręgi – zrozumieć media”, w których uczestniczyła młodzież szkolna. Zajęcia zostały poprowadzone przez wykładowców z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz redaktorów, dziennikarzy, montażystów i operatorów z Radia Maryja i TV Trwam.
Spotkanie rozpoczęło się od powitania przez dyrektor Monikę Kluskę oraz krótkiego przemówienia posła Roberta Telusa. Następnie głos zabrał O. Benedykt Cisoń CSsR, który mówił o zaufaniu i sile perswazji, oficjalnie rozpoczynając warsztaty.
W pierwszej części uczniowie zapoznali się z językiem obrazu. Poznali sekrety jego powstawania, a nawet sami brali udział w jego tworzeniu poprzez realizację wyznaczonych zadań, takich jak wcielanie się w rolę pogodynki czy prezentera wiadomości sportowych. Wykładowca WSKSiM Paweł Kania wskazywał, jak ważny jest obraz, ponieważ to on wywiera pierwsze, najważniejsze wrażenie i kształtuje opinię widza na dany temat. 70 proc. przekazu to obraz, 23 proc. przekazu to dźwięk, a tylko 7 proc. to treść.
Druga część warsztatów dotyczyła światła i cienia. Uczniowie dowiedzieli się, jaką rolę pełni światło w powstawaniu obrazu i jak ono wpływa na jego kształtowanie. Poznali triki makijażowe, ulepszające wizerunek osób znajdujących się przed kamerą, a także zostali zapoznani z tajnikami montażu, które potrafią uwydatnić emocje.
Kolejną częścią warsztatów był dźwięk. Redaktor prowadzący zajęcia przedstawił sposób przekazywania dźwięku na przestrzeni lat. Pokazał, jak pracuje się z montażem i obróbką dźwięku oraz jak wiele zależy od montażysty i jego pomysłu. Uczniowie zdobyli wiedzę na temat manipulacji słowem i sposobu zadawania pytań tak, aby osoba odpowiadająca odczuła wiarygodność tego pytania.
Punktem kulminacyjnym spotkania był wykład dotyczący słowa w druku. Uczniowie poznali różnice, zaprezentowane na podstawie odpowiednich przykładów, między informacją a opinią oraz manipulacją a perswazją, jak również pojęcie propagandy. Dowiedzieli się, jak prawidłowo stworzyć tekst, aby był ciekawy i chwytliwy.
W ramach podsumowania, reprezentanci tzw. Spec Grup przygotowali wystąpienia telewizyjne, radiowe oraz prasowe.
Julia Namiel, Julia Kopacz/RIRM