fot. Monika Bilska

Min. M. Gróbarczyk: Jesteśmy przekonani, że nie ma żadnych podstaw do tego, by można było wstrzymać przekop Mierzei Wiślanej

Będzie odpowiedź na pismo Komisji Europejskiej dotyczące raportu oddziaływania na środowisko przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument przygotowuje już Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

W raporcie – jak przypomina resort – naukowcy nie stwierdzili negatywnego oddziaływania inwestycji na obszary Natura 2000.

– Jesteśmy absolutnie przekonani co do tego, że nie ma żadnych podstaw do tego, by można było wstrzymać tę inwestycję – zaznaczył minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk

Ministerstwo ma też nadzieję, że KE nie działa pod wpływem sugestii jednego z rosyjskich ministrów i cały proces związany z inwestycją zakończy się pozytywnie dla Polski.

Bo, jak zapewnił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, nie ma żadnych podstaw, aby wstrzymać przekop Mierzei Wiślanej – wszystko jest zgodnie z prawem i bezpieczne dla środowiska.

– Komisja wysłała do nas pismo z zapytaniami o raport oddziaływania na środowisko w zgodności z tymi dokumentami, które były przesyłane jeszcze za czasów rządu PO-PSL. My przygotowaliśmy zupełnie nowy raport oparty o specjalny przetarg, który był zorganizowany w tym celu. Wykonawcy, czyli ekolodzy, którzy realizowali ten raport oddziaływania na środowisko są absolutnym gwarantem rzetelności jego wykonania. Stwierdzili jednoznacznie, że nie ma negatywnego oddziaływania na środowisko. Tak wykonywane prace w 100 proc. zabezpieczają bezpieczeństwo środowiskowe – podkreślił Marek Gróbarczyk.

– Poddajemy się wszystkim rygorom i dbamy w najwyższym stopniu, aby odsunąć jakiekolwiek zarzuty środowiskowe – dodał.

Przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną został ogłoszony pod koniec grudnia ubiegłego roku i ma być rozstrzygnięty w ciągu trzech miesięcy.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r.

Inwestycja ma kosztować około 880 mln zł. W całości zostanie sfinansowana z budżetu państwa.

RIRM

drukuj