fot. PAP/Maciej Kulczyński

M. Morawiecki: Polska staje się wielkim centrum transportu szynowego

Cieszę się, że Polska staje się też wielkim centrum transportu szynowego – powiedział w poniedziałek wicepremier Mateusz Morawiecki we Wrocławiu, gdzie uczestniczył w otwarciu nowoczesnej hali produkcyjnej firmy Bombardier Transportation Polska.

Wicepremier, minister rozwoju i finansów podkreślił, że we Wrocławiu powstała jedna z najnowocześniejszych hal produkcyjnych w Europie.

„Bombardier jest jednym z liderów światowych i cieszę się, że taki lider jest z nami tutaj w Polsce. To zakład, który produkuje swoje pociągi i lokomotywy w najwyższych standardach, najwyższej wartości dodanej. I to jest to, o co nam chodzi w naszej Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” – powiedział wicepremier.

Jak wyjaśnił, chodzi o to, by „tworzyć produkty przyjazne dla ludzi, efektywne kosztowo, ale najwyższej jakości i przyjazne dla środowiska”.

„I tutaj wszystkie te nitki się ze sobą zbiegają. Cieszę się, że Polska staje się też takim wielkim centrum transportu szynowego” – powiedział wicepremier.

Mateusz Morawiecki ocenił, że „jako kraj tworzymy narodową kompetencję w transporcie publicznym, inwestując też m.in. w autobusy elektryczne, tramwaje i wiele innych pojazdów przyjaznych dla środowiska i społeczeństwa”.

„Mamy w Polsce niesamowite talenty informatyczne, co w kontekście rewolucji cyfrowej jest taką wielką szansą zarówno dla producentów, takich jak Bombardier, ale jest również wielką szansą dla nas, dla Polski, by te talenty były wprzęgnięte w myśl techniczną w ramach produkcji” – powiedział wicepremier.

Dodał, że przy takich inwestycjach jest niezwykle ważne, by nie patrzeć tylko krótkoterminowo na koszty pod kątem wartości dodanej, ale należy spojrzeć całościowo.

„Chodzi o to, by w takich halach powstawały produkty końcowe, które w dłuższym interwale czasowym opłacają się zarówno państwu, jak i przedsiębiorstwu, ale tworzą też przestrzeń do rozwoju dla pracowników, dla inżynierów, dla siły inżynierskiej. Właśnie dla informatyków, bo przecież coraz więcej wszędzie jest tej elektroniki i robotyki” – powiedział Mateusz Morawiecki.

Ponad 250 mln zł zainwestowała w rozbudowę zakładu we Wrocławiu firma Bombardier Transportation Polska, specjalizująca się w rozwiązaniach dla transportu szynowego. W nowej hali produkcyjnej będą powstawać nadwozia pociągów dużych prędkości dla niemieckich kolei Deutsche Bahn.

We Wrocławiu powstanie 600 nadwozi do wagonów pociągów dużych prędkości typu ICE 4. W fabryce będą wykorzystywane technologie, których do tej pory w polskich fabrykach kolejowych nie stosowano. To m.in. spawanie laserem 3D.

W ramach tej inwestycji powstanie 100 nowych miejsc pracy i zatrudnienie wzrośnie do 800 osób.

Bombardier Transportation – część kanadyjskiego koncernu Bombardier – specjalizuje się w rozwiązaniach dla transportu szynowego. Produkuje m.in.: lokomotywy, wagony kolejowe oraz pociągi dla metra. Dostarcza również rozwiązania w zakresie sterowania ruchem kolejowym. Firma Bombardier jest największym inwestorem międzynarodowym w branży transportu szynowego w Polsce. Zatrudnia ponad 1500 osób w zakładach w Katowicach, Łodzi, Warszawie i we Wrocławiu.

We wrocławskich zakładach Bombardiera produkowane są nadwozia lokomotyw TRAXX, lokomotywy E464 dla Włoch oraz ciężkie lokomotywy towarowe przeznaczone do eksploatacji w Szwecji. Do tej pory w fabryce powstało m.in. ponad 16 tys. ram wózków i blisko 2,4 tys. nadwozi lokomotyw.

Rok temu fabryka rozpoczęła produkcję nadwozi pociągów pasażerskich. We Wrocławiu realizowana jest część kontraktu dla Hamburga: produkcja i dostawa w latach 2016-2018 w sumie 180 nadwozi dla pociągów podmiejskich dla S-Bahn w Hamburgu.

Cała produkcja z wrocławskich zakładów przeznaczona jest na eksport.

Rozbudowa fabryki Bombardiera to kolejna z dużych inwestycji realizowanych w ostatnich miesiącach na Dolnym Śląsku. Na początku października LG Chem ogłosił decyzję o rozpoczęciu budowy pierwszej w Europie fabryki, w której będą masowo produkowane baterie do samochodów elektrycznych. Inwestycja, o wartości ponad 1,3 mld zł, powstanie w podwrocławskiej gminie Kobierzyce, a jej efektem będzie m. in. ponad 700 nowych miejsc pracy.

W październiku zakończono też negocjacje dotyczące lokalizacji w Polsce nowoczesnej fabryki w Jaworze, którą będzie realizował koncern Mercedes. Inwestor ma wyłożyć na budowę fabryki silników ponad 2 mld zł i stworzyć tam kilkaset nowych miejsc pracy. Tydzień później o inwestycjach na Dolnym Śląsku wartych 650 mln zł poinformowała Toyota. W ciągu dwóch lat koncern rozbuduje fabryki w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Będą tam produkowane m.in. przekładnie do napędów hybrydowych oraz nowe silniki.

PAP/RIRM

drukuj