IBE o problemach szkolnych 6-latków
Sześciolatki mają niższe osiągnięcia w nauce niż dzieci siedmioletnie – wynika z badania „Pierwszoklasista 2014” przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w roku szkolnym 2014/15. O sprawie pisze portal niezalezna.pl.
Według badań siedmiolatki wykazały się m.in. lepszymi zdolnościami pamięciowymi, natomiast dzieci sześcioletnie miały problemy z utrzymaniem uwagi i koncentracją.
Poseł Lech Sprawka z sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży podkreśla, że było to do przewidzenia. Poseł dodaje, że trzeba wrócić do wzorcowego modelu, który składa się z rocznej edukacji w zerówce oraz trzech lat w szkole podstawowej.
– Nie trzeba robić specjalnych badań, żeby stwierdzić, że sześciolatek, który uczy się przez trzy lata, jest gorzej przygotowany do dalszego kształcenia, niż siedmiolatek w starym systemie, który edukację wczesnoszkolną realizował przez cztery lata – rok w zerówce i przez trzy lata w szkole podstawowej. To największa wada tej zmiany, którą wprowadzono w 2009 roku, a która faktycznie zafunkcjonowała od roku 2012. To jedno z najgorszych rozwiązań zmian w polskiej edukacji. Koniecznie trzeba to odwrócić – ocenia Lech Sprawka.
Po raz pierwszy grupa sześciolatków została objęta obowiązkiem szkolnym w roku szkolnym 2014/2015. Wówczas do pierwszej klasy poszły dzieci urodzone w 2008 r.
RIRM