Przeżywanie Paschy w Jerozolimie. S. Róża Pacocha: Tutaj te miejsca mają rzeczywiście inną specyfikę

Pan Jezus kiedyś powiedział: „Choćby ludzie milczeli i już nie mówili o Mnie, to kamienie wołać będą”. To jest prawda, której się nie da wymazać.  Te kamienie rzeczywiście są świadkami tych wydarzeń. To jest zupełnie inne dotknięcie. (…) Tutaj, w Jerozolimie, te miejsca mają rzeczywiście inną specyfikę. Po prostu inaczej się odbiera wydarzenia Męki Pańskiej – powiedziała s. Róża Pacocha, siostra elżbietanka, posługująca w Ziemi Świętej, w rozmowie z redakcją portalową Radia Maryja.

Święconka wielkanocna bardzo mocno zakorzeniona jest w polskiej kulturze

W tradycji Kościoła katolickiego to właśnie w Wielką Sobotę wierni udają się do świątyń, pobliskich kapliczek i przydrożnych krzyży na święcenie pokarmów. Święconka wielkanocna bardzo mocno zakorzeniona jest w polskiej kulturze. Zwyczaj ten sięga VIII wieku. W Polsce tradycja święconki wielkanocnej znana jest od XIV wieku.

Ks. prof. Z. Janiec: Wielkanocne Triduum możemy porównać do tryptyku. To celebrowanie poszczególnych wydarzeń zbawczych: męki, śmierci i zmartwychwstania

Te trzy święte dni zaczynają się wieczorną Mszą Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek,  a kończą na nieszporach w Niedzielę Wielkanocną. Tworzą całość i tak należy na nie patrzeć. To celebrowanie poszczególnych wydarzeń zbawczych: męki, śmierci i zmartwychwstania – powiedział ks. prof. Zdzisław Janiec, kierownik Katedry Liturgiki Pastoralnej na KUL oraz wykładowca duchowości liturgiki na UKSW, w audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

[JESTEM W KOŚCIELE] Względy duszpasterskie – furtka do bylejakości w liturgii

Właśnie wkraczamy w Wielki Tydzień, którego kulminacją będzie Święte Triduum Paschalne – najważniejsze uroczystości w całym roku. A skoro tak, to wypadałoby dobrze przygotować się do tego nie tylko duchowo, ale również pod względem liturgicznym. W przeciwnym razie w Wielką Sobotę będziemy musieli wyobrażać sobie, że jest ciemno, bo liturgia Wigilii Paschalnej rozpocznie się jeszcze za dnia, a potem okłamywać się, że wnoszony do kościoła paschał jest owocem pracy pszczelego roju, choć tak naprawdę wytworzył go pracowity Chińczyk albo Petrochemia Płock. Wszystkie te kpiny z symboliki najbardziej doniosłej liturgii w roku najczęściej odbywają się pod pretekstem rzekomych względów duszpasterskich, praktycznych lub innych specjalnych okoliczności.

Niedziela Palmowa

Przed nami Wielki Tydzień. Jezus podejmuje drogę zbawienia przez krzyż. Stopniowo doświadcza coraz większego osamotnienia. Odrzucają Go wszystkie autorytety narodu: kapłani, faryzeusze i uczeni w Piśmie. Opuszcza Go zwykły lud i najbliżsi przyjaciele: Judasz, Piotr i pozostali uczniowie. Zostaje sam. Paschalne przejście Jezusa w poczuciu wielkiego osamotnienia zgłębia ks. kard. Gianfranco Ravasi, przyjaciel Centrum Formacji Duchowej w Krakowie, w komentarzu do Męki Pańskiej na dzisiejszą Niedzielę Palmową.

Ks. bp T. Bronakowski: Nasza Ojczyzna potrzebuje mężczyzn bogobojnych i trzeźwych, potrafiących obronić swoje rodziny przed wszystkimi, którzy chcą je odciąć od Boga, Dekalogu, Kościoła i chrześcijańskich tradycji

Nasza Ojczyzna potrzebuje mężczyzn bogobojnych i trzeźwych, mężczyzn potrafiących obronić swoje rodziny przed wszystkimi, którzy chcą je odciąć od Boga, od Dekalogu, od Kościoła i chrześcijańskich tradycji – powiedział ks. bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych Konferencji Episkopatu Polski, w felietonie z cyklu „Myśląc Ojczyzna” na antenie Radia Maryja i TV Trwam.

Muzyczne medytacje nt. ukrytych tortur Pana Jezusa w Ciemnicy. Koncert w ramach wydarzeń Wielkiego Tygodnia u o. Paulinów w Toruniu

Ukryte tortury Pana Jezusa w Ciemnicy to zbiór 15 tajemnic cierpień duchowych i fizycznych Chrystusa, jakich doświadczył tuż przed Męką w lochach pałacu Kajfasza. Zostały one wyjawione włoskiej mistyczce, bł. Marii Magdalenie Martinengo. We wtorkowy wieczór, o godz. 16:45,  w parafii rzymskokatolickiej pw. Najświętszej Marii Panny Częstochowskiej w Toruniu, staną się one inspiracją dla improwizowanych utworów z udziałem blisko 200-letniej fisharmonii, tworzonych „tu i teraz”; refleksyjnych i… niepowtarzalnych.