Zakończyły się warsztaty „Nowe Widnokręgi – Zrozumieć Media” w Tomaszowie Mazowieckim

29 marca 2019 r. w hali Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Tomaszowie Mazowieckim odbyły się warsztaty dla młodzieży „Nowe Widnokręgi – Zrozumieć Media”, mające na celu ukazanie, jak działają media i jaką funkcję pełnią w społeczeństwie. Warsztaty były prowadzone przez wykładowców i szkoleniowców z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, redaktorów, dziennikarzy, montażystów oraz operatorów z Radia Maryja i TV Trwam.

Wydarzenie rozpoczęło się wykładem aktywizującym młodzież pt. „Język obrazu”. Obecna telewizja skupia uwagę odbiorcy na różnorodnych, czasem mniej ważnych informacjach, widzowie oglądają rzeczy popularne oraz modne. Współczesnego odbiorcę śmieszą dramaty innych, dlatego że media emitują niestosowne programy i treści. Prowadzący podkreślał, że media – mimo iż stworzone zostały w dobrym celu – mogą stać się także śmiercionośną bronią przeciwko drugiemu człowiekowi. Po krótkim wstępie uczniowie dowiedzieli się, jak telewizja może manipulować wiadomością i zakrywać część obrazu. To wszystko jest możliwe dzięki złożonym operacjom, odbywającym się m.in. w wozie transmisyjnym, który umożliwia zarządzanie wieloma procesami, np. nakładanie obrazu na green screen lub korygowanie jasnością. Ekipa telewizyjna umożliwiła młodzieży doświadczenie procesu powstawania prognozy pogody. Słuchacze dowiedzieli się między innymi tego, że w codziennym, zwykłym programie stosowana jest manipulacja oraz że green screen znalazł także zastosowanie w kinematografii, w celu obniżenia kosztów produkcji. Prowadzący wytłumaczył również, w jakich proporcjach odbieramy wiadomości. 55 proc. to obraz, który widzimy na ekranie, 38 proc. – to dźwięk, a jedynie 7 proc. to konkretna informacja tekstowa. Obraz i dźwięk potrafią stworzyć atmosferę, która zachęci nas do oglądania filmu, bez względu na tematykę. Dowiedzieć się można było, jak jeden element zmienia cały sens przekazu.

Po krótkiej przerwie rozpoczęliśmy drugą część warsztatową pt. „Światło i cień”. Można było się dowiedzieć, jak niektóre osoby stosujące manipulację potrafią wpływać na myślenie i zachowanie. Właściwe poprowadzone ujęcie zmienia wrażenia wzrokowe odbiorcy, tak aby skupił swoją uwagę na pewne elementy, odwracając uwagę od innych. Niby prosty, mało istotny ułamek potrafi zmienić całkowicie pogląd na daną sytuację. Pokazano również, jak bardzo przerobione są twarze osób w reklamach, jak mało przypominają swoje codzienne „ja”. Młode osoby zazwyczaj zwracają uwagę na wygląd i to po nim oceniają drugiego człowieka. Służą temu elementy w dzisiejszej telewizji, takie jak światło, cień czy make up. Ludzie lepiej odbierają rzeczy ładne, przyjazne, bez skazy. Tak samo gesty i działania, które wpływają na odbiorcę, dając mu poczucie zaufania. Następnie zaprezentowano dodanie do siebie wszystkich proporcji przekazywania informacji poprzez spot wyborczy. 55 proc. stanowiło wejście kandydata i jego ruchy, 38 proc. oklaski widowni, zaś tylko 7 proc. hasło wyborcze. Morałem tej części jest, aby mieć otwarty umysł i być świadomym tego, co nas otacza.

Trzecim tematem wykładów był „Świat dźwięku”. Człowiek słyszy w zakresie od 16 Hz do 16 kHz. Zaprezentowano krótką historię dźwięku i muzyki, które mogą być starsze od mowy. Możliwa jest modulacja naszego głosu. Z najbardziej niewyraźnych urywków można wydobyć czysty i przyjemny dla ucha dźwięk. Odmianą tego zabiegu jest zmiana przez media wypowiedzi, które mają zwracać uwagę słuchacza na podkreślone elementy. Dziennikarze często zadają pytania, które mają sprowokować rozmówcę, chcąc wydobyć od niego materiał na historię. Reporterzy często w swojej wypowiedzi wplatają słowa „kotwice”, które mają na celu wymuszenie pewnych ich reakcji. Ludzie układają w swojej głowie zbiór wyrazów pasujących i przez to bezmyślnie odpowiadają. Zaprezentowane zostało, jak muzyka działa między innymi w reklamach. Stwarza ona atmosferę przyjazną, napiętą lub spokojną – w zależności od wymaganej sytuacji. Wiele programów pozwala mało utalentowanej osobie stworzyć utwór swoich marzeń bez większego wysiłku. Media to okno na świat, które pozwala nam być w centrum wydarzeń, w różnych miejscach, czasem jednak nie potrafimy „zamknąć” tego okna i wyjść poza mury naszego domu.

Ostatnim punktem naszego spotkania to wykład pod tytułem „Słowo w druku”. Podczas niego dowiedzieliśmy się, jak redagować teksty, aby zawierały najważniejsze informacje oraz przykuwały uwagę odbiorcy. Dowiedzieliśmy się także, czym różni się opinia od informacji oraz co to jest perswazja, która jest powszechnie używana w reklamach. Bliżej zostały przedstawione także takie pojęcia, jak manipulacja oraz propaganda.

Na zakończenie naszej przygody grupa prasowa, radiowa i telewizyjna przedstawiła wyniki swoich działań w czasie warsztatów. Był to owocny czas. Zdobyte informacje na pewno przydadzą się w przyszłości.

RIRM

drukuj