Wicemin. M. Gróbarczyk: Dzięki portom Polska jest niezależna
Zapotrzebowanie na tereny portowe w Polsce jest ogromne. Przypomnę, że dzięki portom Polska jest niezależna. Dostarczanie energii, takiej jak gaz, węgiel czy inne węglowodory, odbywa się właśnie przez polskie porty – mówił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej, w czwartkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.
Polska gospodarka morska i wodna prężnie się rozwija. Jednym z kluczowych przedsięwzięć jest budowa terminala kontenerowego w porcie Szczecin-Świnoujście.
– Jest to inwestycja związana z chyba największą w historii strategią rozwoju portu Szczecin-Świnoujście. Pierwszym elementem, który został przyjęty już wiele miesięcy temu, jest program wieloletni zakładający budowę toru podejściowego do portu w Świnoujściu. To jest inwestycja na blisko 10 mld złotych związana z tym, żeby statki mogły swobodnie wchodzić do terminala kontenerowego w Świnoujściu – zaznaczył Marek Gróbarczyk.
Wskazał, że terminal będzie w stanie obsługiwać nawet największe kontenerowce.
Podpisano już umowę z operatorem i wykonawcą terminala – belgijsko-katarskim konsorcjum Deme Concessions-QTerminals.
– To jest niezwykle ważna rzecz, bo tworzy nową jakość, a przede wszystkim rozbudowuje port Szczecin-Świnoujście o element, który do tej pory nie był realizowany, a więc terminal kontenerowy, jaki ma ogromne znaczenie gospodarcze – skonkludował wiceminister.
Rozbudowa portu nie podoba się Niemcom, które próbują blokować rozwój polskich inwestycji pod pretekstem troski o środowisko. Z tego powodu zaplanowano poprowadzenie do portu nowej trasy żeglugowej, by ominąć wody niemieckie.
Inwestycjom w polskie porty nie tylko przeciwne są niemieckie władze. W naszym kraju nie brakuje sceptyków i malkontentów, którzy uważają te przedsięwzięcia za nieopłacalne. Ich obawy są jednak bezzasadne, co pokazują dane. Gość „Aktualności dnia” wskazał, że w ciągu dekady przeładunek w polskich portach wzrósł z 60 mln ton do 133 mln ton.
– To jest blisko 140 proc. wzrostu przeładunku w polskich portach. Polskie porty – przede wszystkim terminale kontenerowe – przyniosły do budżetu państwa blisko 30 mld zł (…) w wyniku płaconych podatków i ceł – zwrócił uwagę pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.
Terminal w Świnoujściu może zwiększyć przychód do budżetu nawet o 10 mld złotych rocznie.
Wkrótce rozpoczną się też prace projektowe nad budową portu zewnętrznego w Gdyni.
– Zapotrzebowanie na tereny portowe w Polsce jest ogromne. Tylko przypomnę, że dzięki portom Polska jest niezależna. Dostarczanie energii, takiej jak gaz, węgiel czy inne węglowodory, odbywa się właśnie przez polskie porty – zaznaczył Marek Gróbarczyk.
Porty to nie jedyne polskie inwestycje morskie i wodne. Trwa także m.in. budowa polskich promów morskich. Jeden ze statków już niedługo zostanie zwodowany i rozpoczną się prace związane z jego wyposażaniem.
– To jest realizowane w polskiej stoczni, to jest realizowane również przy użyciu środków z budżetu państwa – podkreślił rozmówca Radia Maryja.
Inwestycje powstają nie tylko na morzu, ale także na wodach słodkich, m.in. na Odrze.
Całość rozmowy z Markiem Gróbarczykiem jest dostępna [tutaj].
radiomaryja.pl