fot. Biuro poselskie pos. Marka Gróbarczyka

Wicemin. M. Gróbarczyk: Dzięki portom Polska jest niezależna

Zapotrzebowanie na tereny portowe w Polsce jest ogromne. Przypomnę, że dzięki portom Polska jest niezależna. Dostarczanie energii, takiej jak gaz, węgiel czy inne węglowodory, odbywa się właśnie przez polskie porty – mówił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej, w czwartkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.

Polska gospodarka morska i wodna prężnie się rozwija. Jednym z kluczowych przedsięwzięć jest budowa terminala kontenerowego w porcie Szczecin-Świnoujście.

– Jest to inwestycja związana z chyba największą w historii strategią rozwoju portu Szczecin-Świnoujście. Pierwszym elementem, który został przyjęty już wiele miesięcy temu, jest program wieloletni zakładający budowę toru podejściowego do portu w Świnoujściu. To jest inwestycja na blisko 10 mld złotych związana z tym, żeby  statki mogły swobodnie wchodzić do terminala kontenerowego w Świnoujściu – zaznaczył Marek Gróbarczyk.

Wskazał, że terminal będzie w stanie obsługiwać nawet największe kontenerowce.

Podpisano już umowę z operatorem i wykonawcą terminala – belgijsko-katarskim konsorcjum Deme Concessions-QTerminals.

– To jest niezwykle ważna rzecz, bo tworzy nową jakość, a przede wszystkim rozbudowuje port Szczecin-Świnoujście o element, który do tej pory nie był realizowany, a więc terminal kontenerowy, jaki ma ogromne znaczenie gospodarcze –  skonkludował wiceminister.

Rozbudowa portu nie podoba się Niemcom, które próbują blokować rozwój polskich inwestycji pod pretekstem troski o środowisko. Z tego powodu zaplanowano poprowadzenie do portu nowej trasy żeglugowej, by ominąć wody niemieckie.

Inwestycjom w polskie porty nie tylko przeciwne są niemieckie władze. W naszym kraju nie brakuje sceptyków i malkontentów, którzy uważają te przedsięwzięcia za nieopłacalne. Ich obawy są jednak bezzasadne, co pokazują dane. Gość „Aktualności dnia”  wskazał, że w ciągu dekady przeładunek w polskich portach wzrósł z 60 mln ton do 133 mln ton.

– To jest blisko 140 proc. wzrostu przeładunku w polskich portach. Polskie porty – przede wszystkim terminale kontenerowe – przyniosły do budżetu państwa blisko 30 mld zł (…) w wyniku płaconych podatków i ceł – zwrócił uwagę pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Terminal w Świnoujściu może zwiększyć przychód do budżetu nawet o 10 mld złotych rocznie.

Wkrótce rozpoczną się też prace projektowe nad budową portu zewnętrznego w Gdyni.

– Zapotrzebowanie na tereny portowe w Polsce jest ogromne. Tylko przypomnę, że dzięki portom Polska jest niezależna. Dostarczanie energii, takiej jak gaz, węgiel czy inne węglowodory, odbywa się właśnie przez polskie porty – zaznaczył Marek Gróbarczyk.

Porty to nie jedyne polskie inwestycje morskie i wodne. Trwa także m.in. budowa polskich promów morskich. Jeden ze statków już niedługo zostanie zwodowany i rozpoczną się prace związane z jego wyposażaniem.

– To jest realizowane w polskiej stoczni, to jest realizowane również przy użyciu środków z budżetu państwa – podkreślił rozmówca Radia Maryja.

Inwestycje powstają nie tylko na morzu, ale także na wodach słodkich, m.in. na Odrze.

Całość rozmowy z Markiem Gróbarczykiem jest dostępna [tutaj].

 

radiomaryja.pl

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl