UOKiK sprawdza klauzule informacyjne operatorów komórkowych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące wprowadzonych przez trzech operatorów komórkowych klauzul inflacyjnych. Postępowania prowadzone są w sprawie Orange Polska, P4 i T-Mobile Polska.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, powiedział, że środowisko ekonomiczne sprawia, iż przedsiębiorcy podejmują działania mogące oddziaływać finansowo na konsumentów. Dodał, że zmiany istotnych elementów trwającego zobowiązania nie zawsze są dopuszczalne. Dlatego – jak poinformował – wszczął postępowania wyjaśniające.
– Istotne jest, aby konsumenci wiedzieli, jakie są zasady, na podstawie których mają być świadczone usługi w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić za usługi telekomunikacyjne. Wprowadzone przez Telekom klauzule do umów, które pozwalają im na podniesie cen o poziom inflacji, zostaną przez nas sprawdzone pod kątem abuzywności i naruszania zbiorowych interesów konsumentów – zaznaczył Tomasz Chróstny.
Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane na korzyść przedsiębiorców. Istotne jest, aby konsumenci wiedzieli na jakich zasadach będą świadczone usługi w ramach umowy terminowej i jaką cenę będą płacić. pic.twitter.com/9WxgYqrVTO
— UOKiK (@UOKiKgovPL) November 24, 2022
Urząd przypomniał, że postępowania wyjaśniające w sprawie operatorów mogą skutkować postawieniem zarzutów i nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. obrotu.
UOKiK przygląda się wprowadzaniu klauzul inflacyjnych również w innych sektorach gospodarki.
Czy operatorzy komórkowi mogą przerzucać na konsumentów koszty inflacji? Prezes UOKiK weryfikuje zapisy uprawniające do zmian wysokości opłat za usługi telekomunikacyjne w umowach na czas oznaczony. Więcej w komunikacie 👉 https://t.co/64aTEUdtxI pic.twitter.com/tgUy4XEej0
— UOKiK (@UOKiKgovPL) November 24, 2022
RIRM