[TYLKO U NAS] Min. P. Czarnek: Chcemy, żeby historia była napisana w sposób znakomity, by uczyć młodzież, skąd jesteśmy i dlaczego znajdujemy się w niepodległym, wolnym państwie i komu to zawdzięczamy
Chcemy, żeby historia XX wieku i początku XXI wieku była napisana w sposób absolutnie znakomity po to, żeby uczyć dzisiejszą młodzież tego, skąd są, skąd wszyscy jesteśmy i dlaczego znajdujemy się dzisiaj w niepodległym, wolnym państwie i komu to zawdzięczamy – powiedział prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, w rozmowie z TV Trwam.
Eksperci resortu edukacji wykazali błędy dotyczące sposobu przekazywania wiedzy w podręcznikach do języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. Zespół dokonał przeglądu książek dla klas I i II szkół ponadpodstawowych.
Prowadzone w ostatnich tygodniach prace ekspertów m.in. z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego podsumował minister edukacji i nauki. Polityk powiedział, że co do zasady podręczniki oceniono jako zgodne z podstawami programowymi.
– W ostatnich tygodniach dokonaliśmy przeglądu podręczników do historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego w klasach I i II szkół ponadpodstawowych. Eksperci pochylili się nad wszystkimi postulatami i uwagami, które spłynęły do ministerstwa od środowiska rodziców, ale również od środowiska nauczycielskiego – powiedział szef resortu edukacji i nauki.
Znaleziono jednak w nich błędy, o czym poinformował prof. Przemysław Czarnek.
– Eksperci wskazali pewne uwagi wydawcom, uwagi natury językowej, niekiedy merytorycznej. Co do zasady podręczniki zostały ocenione bardzo dobrze, jako spójne z podstawą programową, ale sposób przekazywania niektórych informacji, nazywania rzeczy po imieniu rzeczywiście w niektórych miejscach szwankował. Jako przykład podam ciągłe używanie nazwy naziści, a nie Niemcy, co rzeczywiście nie wpływa na jasność przekazu i wiedzy z zakresu historii, ale choćby takie kwestie jak pokazywanie religii na świecie i zaczynanie od islamu, tak jakby to islam miał najwięcej wyznawców, a nie chrześcijaństwo. To są rzeczy, które mają wpływ na postrzeganie rzeczywistości przez uczniów. Chcemy, żeby rzeczywistość postrzegana była taką, jaka jest, a nie taką, jak się ją wykrzywia w niektórych miejscach – wskazał.
Minister edukacji i nauki poinformował, że obecnie eksperci prowadzą przegląd podręczników do historii dla klasy III szkół ponadpodstawowych.
– Trwają teraz prace nad podręcznikiem do klasy III, obejmującym najnowszą historię XIX wieku. Kluczowa będzie kwestia podręcznika z historii XX wieku obejmującej cały wiek, aż do XXI. Są już wybitni autorzy, historycy, którzy rozpoczęli prace nad tym podręcznikiem. Chcemy, żeby historia XX wieku i początku XXI wieku była napisana w sposób absolutnie znakomity po to, żeby uczyć dzisiejszą młodzież tego, skąd są, skąd wszyscy jesteśmy i dlaczego znajdujemy się dzisiaj w niepodległym, wolnym państwie i komu to zawdzięczamy – podkreślił polityk.
Prof. Przemysław Czarnek dodał, że kluczowa będzie tu kwestia podręcznika do historii dwudziestowiecznej i początku XXI wieku.
RIRM/radiomaryja.pl