fot. PAP/Piotr Nowak

[TYLKO U NAS] Min. P. Czarnek: Chcemy, żeby historia była napisana w sposób znakomity, by uczyć młodzież, skąd jesteśmy i dlaczego znajdujemy się w niepodległym, wolnym państwie i komu to zawdzięczamy

Chcemy, żeby historia XX wieku i początku XXI wieku była napisana w sposób absolutnie znakomity po to, żeby uczyć dzisiejszą młodzież tego, skąd są, skąd wszyscy jesteśmy i dlaczego znajdujemy się dzisiaj w niepodległym, wolnym państwie i komu to zawdzięczamy – powiedział prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, w rozmowie z TV Trwam.

Eksperci resortu edukacji wykazali błędy dotyczące sposobu przekazywania wiedzy w podręcznikach do języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. Zespół dokonał przeglądu książek dla klas I i II szkół ponadpodstawowych.

Prowadzone w ostatnich tygodniach prace ekspertów m.in. z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego podsumował minister edukacji i nauki. Polityk powiedział, że co do zasady podręczniki oceniono jako zgodne z podstawami programowymi.

– W ostatnich tygodniach dokonaliśmy przeglądu podręczników do historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego w klasach I i II szkół ponadpodstawowych. Eksperci pochylili się nad wszystkimi postulatami i uwagami, które spłynęły do ministerstwa od środowiska rodziców, ale również od środowiska nauczycielskiego – powiedział szef resortu edukacji i nauki.

Znaleziono jednak w nich błędy, o czym poinformował prof. Przemysław Czarnek.

– Eksperci wskazali pewne uwagi wydawcom, uwagi natury językowej, niekiedy merytorycznej. Co do zasady podręczniki zostały ocenione bardzo dobrze, jako spójne z podstawą programową, ale sposób przekazywania niektórych informacji, nazywania rzeczy po imieniu rzeczywiście w niektórych miejscach szwankował. Jako przykład podam ciągłe używanie nazwy naziści, a nie Niemcy, co rzeczywiście nie wpływa na jasność przekazu i wiedzy z zakresu historii, ale choćby takie kwestie jak pokazywanie religii na świecie i zaczynanie od islamu, tak jakby to islam miał najwięcej wyznawców, a nie chrześcijaństwo. To są rzeczy, które mają wpływ na postrzeganie rzeczywistości przez uczniów. Chcemy, żeby rzeczywistość postrzegana była taką, jaka jest, a nie taką, jak się ją wykrzywia w niektórych miejscach – wskazał.

Minister edukacji i nauki poinformował, że obecnie eksperci prowadzą przegląd podręczników do historii dla klasy III szkół ponadpodstawowych.

– Trwają teraz prace nad podręcznikiem do klasy III, obejmującym najnowszą historię XIX wieku. Kluczowa będzie kwestia podręcznika z historii XX wieku obejmującej cały wiek, aż do XXI. Są już wybitni autorzy, historycy, którzy rozpoczęli prace nad tym podręcznikiem. Chcemy, żeby historia XX wieku i początku XXI wieku była napisana w sposób absolutnie znakomity po to, żeby uczyć dzisiejszą młodzież tego, skąd są, skąd wszyscy jesteśmy i dlaczego znajdujemy się dzisiaj w niepodległym, wolnym państwie i komu to zawdzięczamy – podkreślił polityk.

Prof. Przemysław Czarnek dodał, że kluczowa będzie tu kwestia podręcznika do historii dwudziestowiecznej i początku XXI wieku.

RIRM/radiomaryja.pl

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl