[TYLKO U NAS] M. Gróbarczyk: Projekt morskich farm wiatrowych na Bałtyku to poprawa bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz kilka tysięcy nowych miejsc pracy
Działania realizowane w ramach projektu morskich farm wiatrowych na Bałtyku wiążą się z bezpieczeństwem energetycznym Polski. To także kilka tysięcy miejsc pracy, które pojawią się w najbliższym czasie. Inwestycje zaczynają się już w przyszłym roku, a w 2025 roku muszą zostać zakończone. W ten sposób tworzymy możliwości rozwojowe w obszarze rynku pracy, zyskując nową kompetencję, jaką jest morska energetyka wiatrowa – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, w piątkowej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.
17 września kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oficjalnie otwarty. [czytaj więcej] Dzięki temu Polska ma bezpośrednią drogę wodną z Bałtyku do Zalewu Wiślanego. Statki mogą więc wpływać na Zalew z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej.
– Śluza działa dobrze. Nie ma większych problemów. Cały czas prowadzimy dalsze inwestycje, m.in. pogłębienie Zalewu Wiślanego oraz rzeki Elbląg, a także realizujemy infrastrukturę drogową i portową. Prace będą trwały przez cały przyszły rok. Zakończą się swobodnym dostępem do portu w Elblągu. Rozpoczną się wtedy pełnowymiarowe przeładunki w porcie Elbląg – wyjaśnił wiceminister Marek Gróbarczyk.
Orlen podpisał w czwartek umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ws. budowy terminalu instalacyjnego w Świnoujściu. W Szczecinie powstanie zaś fabryka elementów do turbin duńskiej firmy Vestas. Inwestycje zostaną zrealizowane w ramach projektu morskich farm wiatrowych na Bałtyku, przedsięwzięcia Orlenu i kanadyjskiego Northland Power. [więcej]
– To wiąże się z bezpieczeństwem energetycznym. Morska energetyka wiatrowa ma mieć w tym duży udział. To ogromne turbiny, blisko 15 MWh, które będą budowane na Morzu Bałtyckim. (…) To kilka tysięcy miejsc pracy, które pojawią się w najbliższym czasie. Inwestycje zaczynają się już w przyszłym roku, a w 2025 roku muszą zostać zakończone. W ten sposób tworzymy możliwości rozwojowe w obszarze rynku pracy, zyskując nową kompetencję, jaką jest morska energetyka wiatrowa – zaznaczył gość Radia Maryja.
Na nowo wykorzystujemy wielki potencjał Bałtyku. Fabryka turbin @Vestas i terminal instalacyjny dla naszych morskich farm wiatrowych w Świnoujściu to kilkaset nowych miejsc pracy i rozwój całego regionu. To wymierne efekty gospodarcze transformacji energetycznej pic.twitter.com/671fJhxzkO
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) October 13, 2022
Inwestycje w Mierzeję Wiślaną czy morską energetykę wiatrową mają na celu wzmocnienie bezpieczeństwa Polski. Działania te znalazły jednak głosy krytyki, jakie dobiegają m.in. ze strony opozycji.
– Retoryka stosowana przez Platformę Obywatelską jest przerażająca. Wcześniej nie zadbano o należyty rozwój infrastruktury portowej, stoczniowej, żeglugowej. Polska Żegluga Bałtycka miała zostać sprzedana za 30 mln zł. Teraz spółka jest warta blisko miliard zł. Podobnie było z przemysłem stoczniowym. To pokazuje, jaki kierunek został wybrany przez naszych przeciwników politycznych i co mogłoby się dzisiaj stać, gdyby oni rządzili. (…) Realizowana przez nich polityka zmierzała do tego, aby ograniczać rozwój gospodarki morskiej – przypomniał gość „Aktualności dnia”.
Modernizacja Bazy Oznakowania Nawigacyjnego była jednym z elementów realizowanej przez Urząd Morski w Szczecinie inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra” – dziś ta inwestycja jest w 100% wykonana! Wielka brawa 👏 pic.twitter.com/LbWkW8xbSn
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) October 14, 2022
Rozmowę z wiceministrem Markiem Gróbarczykiem można odsłuchać [tutaj].
radiomaryja.pl