Rzecznik Finansowy przypomina o możliwości składania przez rolników reklamacji dot. zaniżonych odszkodowań
Każdy rolnik, który uważa, że otrzymał zaniżone odszkodowanie, może zgłosić reklamację – przypomina Rzecznik Finansowy prof. Mariusz Jerzy Golecki.
Wyjaśnił, że jeśli sprawa nie zostanie rozstrzygnięta przez ubezpieczyciela, wówczas gospodarz może zwrócić się o pomoc do instytucji, jaką jest Rzecznik Finansowy.
Organ ten może podjąć różnego typu interwencje, począwszy od zapytania do firmy ubezpieczeniowej lub banku o wyjaśnienie powodów odmowy. Innym krokiem może być zainicjowanie postępowania polubownego. Przy Rzeczniku działa wydział rozwiązywania sporów, gdzie prowadzone są m.in. mediacje.
Instytucja ta w interesie Polaków składa również skargi nadzwyczajne także do Sądu Najwyższego. O skali podejmowanych interwencji mówił w TV Trwam Rzecznik Finansowy prof. Mariusz Jerzy Golecki.
– Jeśli chodzi o ubezpieczenia rolnicze (bo ostatnio ta problematyka wzbudziła zainteresowanie rzecznika) przynajmniej raz dziennie rolnik zgłasza skargę do Rzecznika Finansowego o przypadku zaniżonego odszkodowania w zakresie ubezpieczenia upraw. To są obowiązkowe ubezpieczenia, które w dodatku są dotowane z budżetu. Okazuje się jednak, że firmy ubezpieczeniowe bardzo często nie korzystają z możliwości pełnej wypłaty odszkodowań. Te odszkodowania bardzo często są zaniżane – powiedział prof. Mariusz Jerzy Golecki.
W Ministerstwie Rolnictwa wspólnie z Rzecznikiem Finansowym powołano zespół roboczy i podpisano porozumienie o współpracy.
W jego ramach Rzecznik w szczególny sposób będzie wspierał prawa rolników w zakresie ubezpieczeń, m.in. upraw rolnych i nieruchomości. W planach są też zmiany przepisów, tak by były korzystniejsze dla ubezpieczających się gospodarzy.
RIRM