fot. Twitter/Kraków Airport/M. Kaleta

Rozpoczyna się rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w Kraków Airport

Rozbudowę płyty postojowej dla samolotów uroczyście zainaugurowano dziś na lotnisku Kraków Airport. Dzięki przedsięwzięciu o wartości prawie 134 mln zł powstanie 15 dodatkowych stanowisk dla samolotów kodu C.

Jak podkreślił obecny na uroczystości rozpoczęcia budowy Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, jest ona potwierdzeniem, że krakowskie lotnisko stale przechodzi proces rozbudowy, mający na celu zwiększenie jego możliwości i przepustowości.

„12 mln pasażerów to jest wartość osiągalna na przestrzeni następnych lat” – ocenił Adam Adamczyk.

„Dla nas ważne jest to, żeby lotnisko w Balicach było najważniejszym portem dla południowej części naszego kraju, ale też najważniejszym portem dla Słowacji i części Czech, bo taką rolę nasze lotnisko spełnia” – zaznaczył szef resortu infrastruktury i przypomniał, że zadaniem Kraków Airport będzie także uzupełniająca rola dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Na mocy umowy podpisanej w maju zeszłego roku wykonawca – firma Max Boegl Polska – kosztem blisko 134 mln zł brutto zaprojektował, a teraz przystępuje do rozbudowy płyty postojowej samolotów w części zachodniej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Umowa obejmuje budowę nowego fragmentu płaszczyzny postojowej po stronie zachodniej istniejącej płyty postojowej samolotów wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci p. poż., oświetlenia masztowego, oświetlenia nawigacyjnego, sieci teletechnicznych oraz oznakowania pionowego i poziomego. Chodzi też o przebudowę fragmentów istniejących nawierzchni lotniskowych, w związku ze zmianą układu dróg kołowania i stanowisk postojowych na płycie.

Dzięki rozbudowie zwiększą się możliwości operacyjne lotniska – pomieści ono 15 dodatkowych samolotów kodu C, czyli najpopularniejszych maszyn typu np. boeing B737.

Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport, wskazał, że inwestycja wpisuje się w przyjęty w 2018 roku tzw. plan generalny krakowskiego lotniska, określający najważniejsze zadania na kolejne lata.

„To jest przykład tego, że myślimy nie tylko o tym co wczoraj, co dziś, ale przede wszystkim o tym, co w perspektywie dwóch najbliższych dekad, czyli chcemy przygotować krakowskie lotnisko na 12 mln pasażerów, bo (…) potencjał Krakowa i całej Małopolski: turystyczny, kulturowy, biznesowy jest wyjątkowy i zawsze będzie przyciągał miliony pasażerów – na to musimy być gotowi” – podkreślił Radosław Włoszek.

Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w planie generalnym są m.in.: budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego. Wszystkie te inwestycje mają kosztować około 1,5 mld zł i zostać zrealizowane w ciągu najbliższej dekady.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. Z powodu pandemii koronawirusa w całym zeszłym roku obsłużył o 69 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej – blisko 2,6 mln osób. W tym roku ruch na lotnisku rośnie z miesiąca na miesiąc – w sierpniu było to ponad 462,9 tys. pasażerów.

Krakowskie lotnisko w obecnie obowiązującej letniej siatce połączeń ma ponad 140 kierunków – w tym 10 nowych – do 32 krajów, które obsługuje 19 linii lotniczych.

PAP

drukuj