J. Gowin powołuje zespół ekspercki ds. rozwiązań komunikacyjnych w Krakowie
Wicepremier, min. nauki i szef Porozumienia Jarosław Gowin powołuje zespół ekspercki, który wypracuje alternatywne rozwiązania komunikacyjne w Krakowie. Celem jest rozładowanie korków – według raportu TomTom Kraków jest 26. najbardziej zakorkowanym miastem świata.
Podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Krakowie wicepremier, min. nauki i szkolnictwa wyższego, szef Porozumienia, zapowiedział powołanie zespołu ekspertów, który – jak wyjaśnił – zajmie się wypracowaniem rozwiązań komunikacyjnych alternatywnych wobec, zdaniem polityka, nieudolnych rozwiązań władz Krakowa.
„Konkretne propozycje przedstawimy zaraz po wakacjach” – zapowiedział Jarosław Gowin.
Przywołał wyniki nowego raportu TomTom, zgodnie z którym Kraków jest 26. najbardziej zakorkowanym miastem świata. Zgodnie z badaniami w Polsce zaś Kraków zajmuje drugie, zaraz po Łodzi (15. najbardziej zakorkowane miasto świata), miejsce, jeśli chodzi o korki. W globalnym rankingu pierwsze miejsca zajmują kolejno Bangkok, Bogota i Lima.
Jak mówił w poniedziałek Jarosław Gowin, skumulowanie remontów w Krakowie świadczy o „elementarnej niezdolności do zaplanowania działań ze strony miasta”. Wicepremier ocenił także, że „ślimaczą się” budowa parkingów i kluczowych nowych rozwiązań komunikacyjnych, np. tramwaju z Górki Narodowej do centrum miasta.
Zdaniem szefa Porozumienia władze miasta nie mają jasnych rozstrzygnięć, jeśli chodzi o strategię komunikacyjną – czy ma mieć ona charakter publiczny, czy samochodowy, ponieważ po mieście trudno się poruszać komunikacją miejską, a równocześnie jest ona coraz droższa; droższe mają być także parkingi.
„Rosną koszty komunikacji, a przede wszystkim mieszkańcy Krakowa tracą setki tysięcy godzin, stojąc w korkach” – podkreślił Jarosław Gowin.
„To, co się dzieje dzisiaj w Krakowie, to rekord świata, jeśli chodzi o niewydolność (komunikacyjną) – po Krakowie w ogóle nie można się przemieszczać na skutek nieudolności władz miasta” – dodał.
Na czele powołanego przez Porozumienie zespołu ekspertów stanie radny Krakowa Mariusz Kękuś (PiS). Jak mówił na konferencji prasowej, Kraków jest bardziej zakorkowany niż Poznań, Warszawa, Wrocław. W ocenie radnego powinny się rozpocząć inwestycje planowane od lat – tramwaj na Górkę Narodową, na Azory, połączenie z Prądnika do Nowej Huty.
„Te trzy duże inwestycje mogłyby w znacznym stopniu usprawnić ruch, skłonić mieszkańców, by przesiedli się na komunikację zbiorową” – mówił.
W jego ocenie zachowanie urzędników krakowskich jest „nielogiczne”.
„W momencie, kiedy Kraków jest przeciążony remontami, składają propozycje podniesienia cen biletów nawet o 50 proc. Teraz dyskusja o radykalnych podwyżkach w strefie płatnego parkowania” – mówił radny.
Od maja bilet jednorazowy 20-minutowy kosztuje 3,40 zł – o 60 groszy więcej niż wcześniej. Nie ma biletów 40-minutowych i godzinnych, a zamiast nich wprowadzono 50-minutowy za 4,6 zł. Bilet miesięczny na wszystkie linie podrożał z 89 zł do 106 zł.
Ceny biletów jednorazowych komunikacji miejskiej nie były podnoszone w Krakowie od 2013 r., a miesięcznych jeszcze dłużej. Tymczasem, jak wskazywali urzędnicy z Zarządu Transportu Publicznego, koszty funkcjonowania krakowskiego transportu zbiorowego znacząco wzrosły m.in. z powodu wyższych cen paliw i prądu. Wpływy ze sprzedaży biletów pokrywały około 50 proc. kosztów (dekadę temu było około 70 proc.). Aby utrzymać funkcjonowanie komunikacji miejskiej na dotychczasowym poziomie, w 2019 r. potrzebne jest – według szacunków władz miasta – około 640 mln zł.
W maju Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta Krakowa projekt uchwały powołującej Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. Stawki za parkowanie wzrosną z 3 zł do 9 zł, 7 lub 5 zł za godzinę zależnie od strefy; opłaty będą pobierane także w weekendy.
Planowane zmiany w strefie płatnego parkowania mają doprowadzić do ograniczenia liczby samochodów wjeżdżających do ścisłego centrum miasta i zwiększyć możliwości parkowania przez mieszkańców, którzy coraz częściej mają duże trudności z zostawieniem pojazdu w pobliżu miejsca zamieszkania.
Poniedziałkową konferencję prasową Gowin zorganizował w parku przy placu Inwalidów, niedaleko skrzyżowania ul. Królewskiej i Al. Trzech Wieszczów – gdzie trwa uciążliwy remont.
PAP/RIRM