Rekordowe wyniki polskich portów
Porty w Szczecinie i Świnoujściu notują rekordowe wyniki przeładunkowe. Stanowią one najdynamiczniej rozwijający się zespół portowy na południowym Bałtyku ze wzrostem przeładunków o 72 proc. w porównaniu do 2011 roku.
Inwestycje i rozwój portu Szczecin-Świnoujście zwiększają jego znaczenie i udział w procesie przeładunkowym. W ubiegłym roku zakończyła się m.in. modernizacja pogłębiania toru wodnego. Całkowity koszt inwestycji wyniósł niemal dwa miliardy złotych. Mimo wielu niewiadomych, prognozy rozwoju zakładają przyspieszenie i postęp inwestycji.
– W minionym roku na terenie portów Szczecina i Świnoujścia przeładowano ponad 36,8 mln ton, to jest blisko 3,6 mln ton więcej niż w roku 2021 – zaznaczył wiceprezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Daniel Stachiewicz.
Miniony rok to wzrost o niemal 11 proc. w relacji do 2021 roku. To piąty najwyższy wynik na Bałtyku. Na port Szczecin-Świnoujście przypada 27,6 proc. przeładunków polskich portów morskich. Obecnie największe znaczenie mają przeładunki surowców energetycznych, m.in. węgla.
– Największe wzrosty w ilości przeładunków to grupa paliwa, gdzie duży wzrost osiągnęliśmy w przeładunkach gazu LNG w gazoporcie, który jest w Świnoujściu. Drugą z grup przeładunkowych, gdzie przeładowano najwięcej towarów, to po prostu węgiel – wskazał Daniel Stachiewicz.
Port Szczecin-Świnoujście dzięki ciągłym inwestycjom stanowi ważny punkt na mapie portów bałtyckich i w sieci TEN-T. Obecna rozbudowa terminala LNG, budowa terminala kontenerowego i terminala do obsługi morskich farm wiatrowych to ważne plany zwiększające niezależność i bezpieczeństwo państwa.
TV Trwam News