Min. A. Adamczyk zapowiedział rozbudowę infrastruktury kolejowej wokół portów
Minister Andrzej Adamczyk zapowiedział rozbudowę infrastruktury kolejowej wokół portów w Trójmieście, Szczecinie i Świnoujściu. Celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych polskich portów.
Wszystkie inwestycje mają być zakończone do końca 2021 roku. Wokół Portu Gdańsk powstanie nowa infrastruktura kolejowa. Całość ma kosztować blisko 1,5 mld zł.
– To jest nasz obowiązek, wyzwanie, które podejmujemy. Podejmujemy przede wszystkim olbrzymi wysiłek finansowy – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Ten wysiłek finansowy to dokładnie program pod hasłem „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. 40 procent na jego realizację to środki pochodzące z Unii Europejskiej. Nowa infrastruktura kolejowa to większe możliwości przeładunkowe.
Kiedy Prawo i Sprawiedliwość obejmowało władzę przeładunków w porcie w Gdańsku było nieco ponad 30 mln ton rocznie. Teraz sytuacja znacznie się poprawiła – mówił Sławomir Michalewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
– Po 6 miesiącach zwiększyliśmy przeładunki w stosunku do ubiegłego roku o 9 procent. Spodziewamy się, że ten rok zamkniemy liczbą ponad 50 mln ton przeładunków – dodał Sławomir Michalewski.
Plany na przyszłość sięgają jeszcze dalej.
– A kiedy zbudujemy Port Centralny – a tak decyzja już przecież zapadła – to dojdziemy do 100 mln ton rocznie. To będzie oznaczało, że z dzisiejszej czwartej pozycji na Bałtyku port gdański będzie na pozycji drugiej, a może nawet i pierwszej – zaznaczył Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.
Z kolei szef resortu infrastruktury podkreślał, że rozwój polskich portów jest jednym z priorytetów rządu. Polska nie chce zmarnować szansy, przed jaką stoi.
– Chcemy być jednym z liderów. Polskie porty zasługują na to, żeby być najważniejszymi portami bałtyckimi – podkreślił Andrzej Adamczyk.
Cały program budowy infrastruktury kolejowej dla polskich portów ma objąć także Świnoujście i Szczecin. Łącznie wymienionych zostanie 600 rozjazdów oraz kilkadziesiąt kilometrów szlaków kolejowych. Do polskich portów mają wjeżdżać nie tylko najdłuższe pociągi, ale i wagony z największym obciążeniem osi.
TV Trwam News/RIRM