fot. PAP/Adam Warżawa

Min. A. Adamczyk zapowiedział rozbudowę infrastruktury kolejowej wokół portów

Minister Andrzej Adamczyk zapowiedział rozbudowę infrastruktury kolejowej wokół portów w Trójmieście, Szczecinie i Świnoujściu. Celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych polskich portów. 

Wszystkie inwestycje mają być zakończone do końca 2021 roku. Wokół Portu Gdańsk powstanie nowa infrastruktura kolejowa. Całość ma kosztować blisko 1,5 mld zł.

To jest nasz obowiązek, wyzwanie, które podejmujemy. Podejmujemy przede wszystkim olbrzymi wysiłek finansowy – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. 

Ten wysiłek finansowy to dokładnie program pod hasłem „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. 40 procent na jego realizację to środki pochodzące z Unii Europejskiej. Nowa infrastruktura kolejowa to większe możliwości przeładunkowe.

Kiedy Prawo i Sprawiedliwość obejmowało władzę przeładunków w porcie w Gdańsku było nieco ponad 30 mln ton rocznie. Teraz sytuacja znacznie się poprawiła – mówił Sławomir Michalewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Po 6 miesiącach zwiększyliśmy przeładunki w stosunku do ubiegłego roku o 9 procent. Spodziewamy się, że ten rok zamkniemy liczbą ponad 50 mln ton przeładunków – dodał Sławomir Michalewski.

Plany na przyszłość sięgają jeszcze dalej. 

A kiedy zbudujemy Port Centralny a tak decyzja już przecież zapadła to dojdziemy do 100 mln ton rocznie. To będzie oznaczało, że z dzisiejszej czwartej pozycji na Bałtyku port gdański będzie na pozycji drugiej, a może nawet i pierwszej – zaznaczył Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.

 Z kolei szef resortu infrastruktury podkreślał, że rozwój polskich portów jest jednym z priorytetów rządu. Polska nie chce zmarnować szansy, przed jaką stoi.

Chcemy być jednym z liderów. Polskie porty zasługują na to, żeby być najważniejszymi portami bałtyckimi – podkreślił Andrzej Adamczyk.

Cały program budowy infrastruktury kolejowej dla polskich portów ma objąć także Świnoujście i Szczecin. Łącznie wymienionych zostanie 600 rozjazdów oraz kilkadziesiąt kilometrów szlaków kolejowych. Do polskich portów mają wjeżdżać nie tylko najdłuższe pociągi, ale i wagony z największym obciążeniem osi.

TV Trwam News/RIRM

drukuj