fot. sxc.hu

Reklamy głównym źródłem finansowania TVP

Telewizja Publiczna utrzymuje się przede wszystkim dzięki pieniądzom z  reklam. Europejska Unia Nadawców porównała ramówki telewizyjnych programów w 20 krajach Europy.

Okazuje się, że TVP jest jedynym w Europie publicznym nadawcą utrzymującym się przede wszystkim z reklam – informuje jeden z dzienników. To aż 54 proc. budżetu TVP, który opiewa na sumę 1 mld 400 mln zł. Jest to najwyższy odsetek w Unii Europejskiej.

Reklamy w TVP stanowią ponad 18 proc. czasu antenowego. Dla przykładu na Węgrzech stanowią one ok. 3,1 proc., a we Włoszech 4,6 proc.

Poseł Elżbieta Kruk, była przewodnicząca KRRiT, podkreśla, że w tej sprawie zawiódł rząd, który do dziś nie opracował ustawy, która zwiększyłaby ściągalność abonamentu RTV. W jej ocenie media publiczne przypominają dziś twór rządowo-komercyjny.

Jest jeszcze inny aspekt, czyli kupowanie przez rząd za publiczne pieniądze mediów komercyjnych, które obserwujemy. Jednym słowem – są to wszystko działania prowadzące do tego, że w Polsce nie funkcjonuje normalny rynek mediów elektronicznych, na których spokojnie mogą funkcjonować podmioty służące Polakom, wolności słowa, zabezpieczeniu prawa do informacji obywatelom, a tym samym i Polsce – powiedziała poseł Elżbieta Kruk.

Projekty dotyczące mediów publicznych zapowiadali przez kilka lat były już minister administracji i cyfryzacji Michał Boni. O opłacie audiowizualnej mówił z kolei też były szef resortu kultury Bogdan Zdrojewski.

RIRM

drukuj