Propozycje zmian w prawie o ruchu drogowym
Koniec z tzw. jazdą na zderzaku, ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h również w nocy i pierwszeństwo dla pieszych przed wejściem na pasy – to najważniejsze założenia noweli zmian w prawie o ruchu drogowym. Projektem zajmuje się sejmowa podkomisja.
Nowelę przygotował resort infrastruktury we współpracy z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W myśl przepisów kierowca będzie zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy. Będzie także musiał stworzyć możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię nie tylko dla pieszych znajdujących się już na przejściu, ale również tych, którzy wchodzą na przejście. Ministerstwo proponuje też regulacje zakazujące pieszemu korzystania z telefonów komórkowych w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko. Proponowane zmiany pozytywnie ocenia strona społeczna – mówił Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.
– Poprosiłem związki zawodowe, a konkretnie Krajową Sekcję Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”, abym także zaprezentował ich stanowisko podczas obrad komisji. Dzieją się dobre rzeczy. Ludzie, którzy normalnie stają po dwóch stronach barykady: pracodawcy i przedstawiciele związków zawodowych mówili o ruchu drogowym jednym głosem. To właśnie zatrudniani przez pracodawców pracownicy, kierowcy, to ich czas pracy wynosi do 9 godzin i to właśnie dla nich jest istotne bezpieczeństwo przewożonych pasażerów – wskazał Maciej Wroński.
Nowela zakłada, że na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosi połowę aktualnej prędkości. Przewiduje również obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h.
Zuzanna Dąbrowska/RIRM