NIK: przy autostradach brakuje Miejsc Obsługi Pasażera
Najwyższa Izba Kontroli alarmuje, że przy autostradach i drogach ekspresowych brakuje Miejsc Obsługi Pasażera, tzw. MOP-ów. Chodzi o parkingi i postoje, na których są stacje benzynowe. Kontrolerzy zwracają uwagę, że jest ich za mało. Część z nich zbudowana została niezgodnie z przepisami.
Najdłuższy odcinek bez stacji benzynowej znajduje się na autostradzie A4. Odcinek od Tarnowa do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej liczy ponad 180 km.
W wielu przypadkach dopiero po 10 latach od oddania autostrad powstały przy nich stacje benzynowe. Taka sytuacja miała miejsce m.in. w Oleśnicy przy A4. Zawodzi też system oznakowania Miejsc Obsługi Pasażera – wskazał Krzysztof Kwiatkowski, prezes NIK.
– Na większości tablic informacyjnych o miejscach obsługi podróżnych wciąż brakuje informacji o odległości do kolejnego MOP-u. Tymczasem jest to tym ważniejsze, że na polskich drogach wciąż zdarza się, że MOP-y oddalone są od siebie o wiele, wiele kilometrów – w skrajnych przypadkach nawet 100 lub 150 km. W takiej sytuacji brak informacji o tym, że następne miejsce wypoczynku czy następna stacja paliw są naprawdę daleko, może niekorzystnie wpłynąć już nie tylko na komfort podróżowania, ale i na bezpieczeństwo podróżnych – wskazał szef Izby.
Za Miejsca Obsługi Pasażera przy autostradach odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Współodpowiedzialne są też trzy prywatne firmy, które zbudowały w Polsce szlaki.
Po przeprowadzonej kontroli NIK zaapelowała do Ministerstwa Infrastruktury m.in. o zaktualizowanie wytycznych ws. budowy Miejsc Obsługi Pasażerów.
RIRM