fot. PAP/EPA

Najważniejsze chrześcijańskie święto

Na całym świecie chrześcijanie świętują Chrystusowe Zmartwychwstanie. Dla wielu z nich to trudny okres – czas licznych cierpień i prześladowań. 

W Jerozolimie, zarówno lokalni chrześcijanie obrządku łacińskiego, jak również pielgrzymi z całego świata, obchodzili Niedzielę Wielkanocną w Bazylice Grobu Pańskiego. W Betlejem z kolei, wierni modlili się w Bazylice Narodzenia Pańskiego.

– Myślę, że to bardzo podniosła chwila, zobaczyć tutaj tych wszystkich ludzi, którzy zebrali się, aby czcić Chrystusa i Jego Zmartwychwstanie, i po prostu chwalić Go za to, co zrobił dla nas, dla Jego ofiary – podkreśla Amanda Kimble, turystka z USA.

W Kenii chrześcijanie przeżywali Wielkanoc w szczególnych warunkach. Uzbrojeni policjanci strzegli kościoła, aby chronić zgromadzenie wiernych przed napastnikami al-Shabaab, którzy przed kilkoma dniami zmasakrowali blisko 150 osób wyznania chrześcijańskiego.

– Wielkanoc to czas symboliczny, kiedy Jezus przeszedł przez cierpienia i śmierć do Zmartwychwstania. Tak i my musimy przejść przez taką drogę. Ufamy Bogu, że da nam potrzebną ochronę – mówi Valentine Muraya.

Pełne niepokoju święta przeżywają w tym roku również Ukraińcy. We Lwowie trwa wystawa, którą przygotowali artyści przesiedleni ze wschodniej Ukrainy. Poprzez ekspozycję dużych pisanek, pragnęli wyrazić uczucia związane z wojną.

– Pisanka została namalowana nie tylko przez ludzi z Krymu, ale również przez mieszkańców ze wschodu Ukrainy. To może być odczuwalne, jeśli spojrzymy na dolną połowę pisanki, ponieważ przedstawiono tam ból i krew, trochę chaosu, ukazującego wewnętrzne uczucia przesiedlonych z Doniecka i Ługańska. Jest to mocna ilustracja. Ale z drugiej strony, można również zobaczyć, że mamy przedstawiony wiele pozytywnych elementów. Oto słońce i te niebieskie kolory, które są symbolem Tatarów krymskich. Jest to symbol czystego i spokojnego nieba – tłumaczy Viktoria Poliszczuk, artystka z Krymu.

Nazwę „pisanki” można rozumieć na dwa sposoby – wyjaśnia Ivanka Voytovych, artystka lwowska.

– Pisanka nazywa się „Przebudzenie”, ponieważ jest to okres wiosny. Ale to również przebudzenie polityczne i emocjonalne. Artyści pragną wyrazić w swoich pracach – zarówno niepokój o przyszłość jak i nadzieję na życie, na to, że symboliczna zielona trawa zamieni się w coś wielkiego i wspaniałego – mówi Ivanka Voytovych.

We wszystkich zakątkach świata, tak często naznaczonych krwią niewinnych wyznawców Chrystusa, dziś triumfuje wiara w zwycięstwo życia nad śmiercią i nadzieja na lepsze jutro.  W tak ważnym dniu, jednoczmy się z nimi w ich bólu, ale i w niesieniu Dobrej Nowiny o Zmartwychwstaniu.

 

 

TV Trwam News/RIRM

drukuj