KRRiT pracuje nad nowymi metodami badania mediów
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pracuje nad nowymi metodami badania mediów. Obecnie – jak wskazują przedstawiciele KRRiT – nie są one przejrzyste.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji już niedługo przedstawi nowy sposób pomiaru oglądalności i słuchalności mediów – powiedział Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT.
– W większości krajów powstają jakieś komitety, które pilnują tych badań, uczestniczą w nich nadawcy i reklamodawcy, którzy nawzajem patrzą sobie na ręce i chcemy do tego doprowadzić, żeby taki właśnie był model w Polsce, ale też, żeby państwo uczestniczyło w tym modelu – zaznaczył Witold Kołodziejski.
Dzisiejsze badania mediów prowadzone tylko przez jedną firmę – dodał.
– Tak naprawdę my nie wiemy, jak wygląda jakość, bo nie mamy dostępu do metodologii – powiedział przewodniczący KRRiT.
Dlatego KRRiT bierze sprawy w swoje ręce.
– Będziemy analizować dane pochodzące w przyszłości docelowo z milionów dekoderów telewizji satelitarnej, telewizji kablowej czy inteligentnych telewizorów, które teraz coraz częściej są też połączone z internetem – wskazał Witold Kołodziejski.
Poszerzony zostanie także panel badawczy.
– Czyli ok. 10 tys. gospodarstw domowych z nowoczesnymi urządzeniami albo aplikacjami będzie badało nie tylko telewizję, ale radio i internet. To wszystko razem, tzw. badania jednoźródłowe, tak, żeby można było wreszcie określić, jaki jest odbiór konkretnej treści – zwrócił uwagę przewodniczący Rady.
Nowa propozycja została wypracowana podczas dialogu technicznego z licznymi podmiotami rynku medialnego.
– Ponad 30 firm się zgłosiło i dalej się zgłaszają. Bardzo ciekawe propozycje, nowe rozwiązania, nowe metody pomiaru – wskazał.
Wyniki oglądalności są ważne zarówno dla nadawców, jak i reklamodawców.
– Takie badania to jest po prostu waluta, którą później nadawcy rozliczają się z reklamodawcami. Chodzi o bardzo duże pieniądze, które płyną z reklam i nadawcy żyją właśnie z tych budżetów – powiedział Witold Kołodziejski.
KRRiT przedstawi dotychczasowe prace nad projektem w przyszły piątek podczas konferencji Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy.
TV Trwam News/RIRM