fot. PAP

Badania umiejętności matematycznych

8 tys. szkół podstawowych weźmie dziś udział w tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów, a 6,5 tys. w Diagnozie Umiejętności Matematycznych.

Udział w badaniach wezmą te szkoły, które zgłosiły taką chęć. Diagnoza Umiejętności Matematycznych (DUMa) przeprowadzona zostanie po raz pierwszy. Wezmą w niej udział uczniowie klas V szkół podstawowych, którzy w przyszłym roku – jako pierwsi – będą pisać sprawdzian dla szóstoklasistów w nowej formule. Naukowcy z IBE zapowiadają, że formą i rodzajem użytych zadań będzie nawiązywać do sprawdzianu szóstoklasisty.

Uczniowie będą rozwiązywali zestaw zadań w wersji standardowej, a sam test będzie trwał 45 minut. Badanie DUMa ma sprawdzić, jak uczniowie radzą sobie z modelowaniem matematycznym, czyli umiejętnością przetworzenia tekstu zadania na działania arytmetyczne lub proste równania, a także z rozumowaniem i wnioskowaniem oraz tworzeniem strategii rozwiązania problemu. Wyniki badania mają pomóc nauczycielom ocenić mocne i słabe strony uczniów, a tym samym lepiej zaplanować pracę w VI klasie.

Każda szkoła otrzyma informacje o rezultatach uczniów poszczególnych oddziałów i wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji biorącej udział w badaniu. Publicznie we wrześniu dostępny będzie jedynie raport omawiający wyniki całego badania na poziomie krajowym. Instytut Badań Edukacyjnych w podobny sposób wspierał egzamin gimnazjalny w nowej formule, organizując Diagnozę Kompetencji Gimnazjalistów.

 IBE planuje również działania wokół nowej matury w 2015 r. Niezależnie od działań prowadzonych przez IBE próbny egzamin przed przyszłorocznym sprawdzianem dla szóstoklasistów zaplanowała Centralna Komisja Egzaminacyjna. Przeprowadzony zostanie w grudniu. Wiosną 2015 r. sprawdzian dla szóstoklasistów zdawać będzie pierwszy rocznik uczniów szkół podstawowych, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego; to obecni uczniowie piątych klas szkół podstawowych. Sprawdzian w nowej formule będzie się składał z dwóch części.

Pierwsza z nich sprawdzać będzie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Ta część sprawdzianu ma potrwać 80 minut. Uczeń będzie rozwiązywać zadania zamknięte (w takich zadaniach wybiera jedną poprawną odpowiedź spośród kilku podanych) oraz otwarte (sam udziela odpowiedzi). Po części pierwszej i przerwie szóstoklasista przystąpi do drugiej części egzaminu – testu z języka obcego. Zgodnie z nową podstawą programową wszyscy uczniowie już od pierwszej klasy obowiązkowo uczą się języka obcego.

Do wyboru jest sześć języków: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski. Ta część egzaminu potrwa 45 minut. Wszystkie zadania rozwiązywane przez uczniów będą zamknięte. Wyniki sprawdzianu wyrażone w procentach będą osobno podane z części pierwszej (z wyszczególnieniem wyniku dla zadań z języka polskiego i matematyki) i osobno z drugiej. Ma to umożliwić porównywanie wyników uzyskanych przez uczniów z danych przedmiotów na wszystkich etapach edukacji.

Obecnie sprawdzian dla szóstoklasistów trwa 60 minut. Ma charakter ponadprzedmiotowy, sprawdza opanowanie przez ucznia umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Wyniki ucznia ze sprawdzianu wyrażone są w punktach, osobno dla każdej z umiejętności. Również po wtorkowym Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) szkoły otrzymają raporty z wynikami klas i szkół wraz z rekomendacjami, jak skutecznie rozwijać umiejętności uczniów. W tej edycji badania uczniowie rozwiązywać będą tylko zadania z matematyki. Tegoroczna edycja będzie czwartą z rzędu.

PAP

 

drukuj