A. Zalewska: Świętujemy powrót historii do szkół
Świętujemy powrót historii do szkół – powiedziała minister edukacji narodowej Anna Zalewska, podczas gali finału projektu szkoleń „Polski wiek XX – losy państwa i narodu”. Zaznaczyła, że najważniejsza jest historia uczona w liceum.
Gala odbyła się w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Cypriana Kamila Norwida w Bydgoszczy.
„System edukacji jest stworzony dla dziecka – to oczywiste” – powiedziała Anna Zalewska.
Podkreślała jednocześnie, że nie sposób budować silnej szkoły bez uczących się nauczycieli, potrafiących z dziećmi rozmawiać i zarażać wiedzą.
„Od kilkunastu dni rozpoczęły się zmiany w systemie edukacji – pozytywne zmiany – które dotykają klasy I, IV i VII szkoły podstawowej. Świętujemy powrót historii obok 70 dodatkowych godzin informatyki, 105 godzin nauk przyrodniczych. Jednak wiemy, że w liceum będzie trzeba poczekać, żeby przyszła historia. Pierwsza nowa matura będzie w 2023 roku” – mówiła Anna Zalewska.
Zaznaczyła, że historia nauczana w liceum jest tą najważniejszą i ma dotykać przede wszystkim XX wieku.
„Aby młody człowiek mógł rozumieć rzeczywistość, korzystać ze źródeł, otaczać się wiedzą, potrafić komentować i uczestniczyć w życiu publicznym, dyskutować, a nie tylko czytać komentarze na pasku bądź tytuły” – dodała szefowa MEN.
Zdaniem minister, państwo ma nie tylko wiedzę dostarczyć, ale również nauczyć ją zdobywać.
„Póki czekamy na historię – tę, w imieniu której i dla której w 2012 roku głodowali publicyści, pisarze, nauczyciele, to wiem na pewno, że razem z Instytutem Pamięci Narodowej, ten czas oczekiwania na przyjście historii w pełnym wymiarze będzie dobrze wypełniony” – powiedziała Anna Zalewska.
Gratulowała uczestnikom projektu szkoleń aktywności i zaangażowania.
Instytut Pamięci Narodowej i Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku 2017/2018 realizowały wspólnie w kilkunastu miastach Polski pierwszy cykl szkoleń dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych – „Polski wiek XX – losy państwa i narodu”. Pierwszy cykl nosił tytuł „Między dwoma totalitaryzmami”, obejmował sześć tematów dotyczących historii w latach 1937-1948.
„W trudnych czasach, gdy rodzice nie mają czasu, to szkoła ma ogromne zadanie współdziałania z rodziną, żeby wychować i nałożyć obowiązki. Dobra szkoła musi wymagać” – powiedział w Bydgoszczy prezes IPN dr Jarosław Szarek.
Podkreślał, że odkąd pracował w IPN w Krakowie, to spotykał się z nauczycielami pasjonatami, jak również ich wychowankami – młodymi, oczytanymi ludźmi. Uznał, że niezwykle ważnym zadaniem państwa jest wychowywanie młodego pokolenia w duchu patriotyzmu. Odniósł się do okresu II Rzeczpospolitej, który – jak ocenił – nie był idealny, ale kiedy udało się wychować pokolenie patriotów.
Pod koniec uroczystości złożono kwiaty przed tablicą upamiętniającą Mariana Rejewskiego – matematyka i kryptologa, który wsławił się m.in. złamaniem szyfru Enigmy, maszyny szyfrującej używanej przez hitlerowskie Niemcy. Rejewski był uczniem bydgoskiej szkoły.
Z początkiem roku szkolnego 2017/2018 rozpoczęło się wprowadzanie reformy edukacji. Zmieniana jest struktura szkół – uczniowie, którzy w czerwcu skończyli VI klasę zamiast do gimnazjów, poszli do VII klas 8-letnich szkół podstawowych. Docelowo system edukacji będzie obejmować: 8-letnią szkołę podstawową, 4-letnie liceum, 5-letnie technikum, 3-letnią szkołę branżową I stopnia, 2-letnią szkołę branżową II stopnia i szkołę policealną. Gimnazja będą zlikwidowane.
Reformie strukturalnej towarzyszy wprowadzanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. W tym roku zgodnie z nią uczyć się będą uczniowie klas klas I, IV, VII szkoły podstawowej, w kolejnych latach obejmie uczniów innych klas. W liceach i technikach wprowadzanie nowej podstawy rozpocznie się we wrześniu 2019 r.
Zgodnie z nową podstawą w szkole podstawowej, w miejsce dotychczasowego przedmiotu historia i społeczeństwo, pojawiły się dwa odrębne przedmioty historia (uczniowie będą mieli w IV klasie jedną lekcję w tygodniu, a w klasach V-VIII – po dwie) i wiedza o społeczeństwie.
Zmiany będą też w liceach ogólnokształcących i technikach. W liceach wszyscy uczniowie przez cały czas nauki, czyli w klasach I-IV będą mieli obowiązkowo po dwie lekcje historii w tygodniu. Historia będzie mogła być nauczana także w zakresie rozszerzonym.
PAP/RIRM