fot. PAP/EPA

4 mln euro na promocję owoców jagodowych

Niemal 4 mln euro przeznaczone zostanie na promocję spożycia owoców jagodowych: maliny, truskawki, czarnej porzeczki i borówki amerykańskiej. Kampania „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” ruszy w tym roku i potrwa trzy lata.

Jak mówił jeden z projektodawców kampanii, prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski podczas konferencji prasowej, kampania promującą spożywanie owoców jagodowych miała miejsce już w tym roku. Jednak działania prowadzone były na mała skalę ze względu na szczupłe środki finansowe. Pieniądze na to dał Fundusz Promocji Owoców i Warzyw.

Nowa kampania będzie współfinansowana ze środków unijnych i przede wszystkim ma przekonać konsumentów do jedzenia owoców jagodowych. Największy nacisk zostanie położony na przekonanie dzieci i młodzieży, że owoce jagodowe mają wiele zalet zdrowotnych, a przy tym są smaczne.

Zdaniem Maliszewskiego warto jest promować owoce jagodowe, bo Polska jest ich czołowym producentem. Pierwsze miejsce zajmujemy w zbiorze borówki amerykańskiej, czarnej porzeczki, a drugie (lub trzecie) w produkcji truskawek oraz malin. Produkcją towarową tych owoców zajmuje się ponad 300 tys. gospodarstw.

Jeżeli chodzi o truskawki, to coraz więcej produkuje się odmian deserowych, które dosyć łatwo sprzedać. Borówki przeznaczone są głównie do bezpośredniej konsumpcji i wkrótce może być problem ze sprzedażą owoców, gdyż nasadzenia nowych plantacji są bardzo duże (krzewy do owocowania dojrzewają długo). Porzeczki natomiast głównie trafiają do przetwórstwa, słabo jest rozwinięta sprzedaż rynkowa.

W 2014 r. zbiory owoców jagodowych były zbliżone do tych z roku 2013 i wyniosły ok. 600 tys. ton.

Chodzi także o zwiększenie eksportu owoców jagodowych. W ciągu ostatnich pięciu lat na zagraniczne stoły trafiło 225 tys. ton tych owoców o wartości 240 mln euro.

Jak tłumaczyli przedstawiciele producentów owoców jagodowych, bardzo istotny jest wzrost konsumpcji tych owoców, gdyż sprzedaż ich do przetwórstwa jest często nieopłacalna. Tak było np. w tym roku ze zbytem porzeczek, skupy proponowały ceny znacznie poniżej kosztów produkcji. Dopiero wysokiej jakości produkt, ładnie zapakowany daje oczekiwane korzyści rolnikowi.

Działania informacyjno-promocyjne będą prowadzone w Polsce, a także Austrii, Czechach, Szwecji i Finlandii. Promowanie owoców będzie odbywało się głównie w prasie: konsumenckiej i branżowej, będzie też kampania w internecie. Będzie ona polegała na wykreowaniu wizerunku owoców jagodowych jako zdrowych i wartościowych produktów.

Za kampanię odpowiada Związek Sadowników RP, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki oraz Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek.

PAP

drukuj