Szczecin: trwają uroczystości położenia stępki pod budowę promu pasażersko-samochodowego dla PŻB
W Szczecińskim Parku Przemysłowym trwają uroczystości położenia stępki pod budowę promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Biorą w nich udział m.in. wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński. Prezydenta RP reprezentuje minister Paweł Mucha.
Wykonujemy kolejny krok na drodze do odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego i polskiej pozycji na Bałtyku. Wierzę, że wykorzystamy ogromny potencjał drzemiący w Szczecińskiej Stoczni – podkreśliła w liście do uczestników uroczystości premier Beata Szydło.
Premier w odczytanym w piątek przez ministra gospodarki i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka liście podziękowała wszystkim, którzy „swą ciężką pracą i profesjonalizmem przyczynili się do sukcesu, jakim jest budowa promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej”.
Jak napisała w liście „położenie stępki to w tradycji morskiej moment szczególny”.
„Jest znakiem i zapowiedzią nowej wspaniałej jednostki, świadectwem fachowości i świadectwem twórców. Życzę, by stała się także symbolem odrodzenia polskiego przemysłu stoczniowego” – dodała szefowa rządu.
„Uroczystość położenia stępki pod budowę promu Ropax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej to wydarzenie ważne i symboliczne dla wszystkich mających na sercu dobro naszej gospodarki” – oceniła premier.
Zdaniem Beaty Szydło ta gałąź przemysłu może być jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki.
Położenie stępki pod budowę promu jest starą, morską tradycją; to bardzo ważny moment w procesie budowy statków – jest dniem oznaczającym formalny początek budowy statku.
Jednostka zostanie zbudowana przez Morską Stocznię Remontową Gryfia. Obecnie kończy się pierwsza faza prac nad projektem technicznym promu. Równolegle z fazą projektową prowadzone są prace związane z przygotowaniem infrastruktury, na której powstanie prom pasażersko-samochodowy.
Będzie miał on długość ponad 200 m i szerokość 30 m; osiągnie prędkość 18 węzłów. Prom pomieści 400 pasażerów, a załoga będzie liczyła 70 osób. Jako główne paliwo wykorzystywane przez jednostkę zaplanowano ciekły gaz. Właściwe rozpoczęcie budowy promu, czyli pierwsze cięcie blach, ma odbyć się na przełomie 2017 i 2018 r.
Polska Żegluga Bałtycka obecnie ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe.
TV Trwam News/RIRM