fot. PAP/Marcin Bielecki

Rosną przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu

O blisko 10 proc. więcej ładunków przeładowano w portach w Szczecinie i Świnoujściu w pierwszych pięciu miesiącach br., niż w analogicznym okresie 2016 r. Największy wzrost zanotowały przeładunki ropy naftowej i gazu, rudy i kontenerów. Mniej przeładowano węgla i zboża.

W pierwszych pięciu miesiącach w szczecińskim i świnoujskim porcie przeładowano w sumie blisko 10,5 mln ton towarów.

Na szczycie tabeli wzrostów znajdują się ropa i gaz – wzrost o 121 proc. Dobry wynik w tym segmencie to zasługa m.in. dostaw gazu LNG do świnoujskiego gazoportu oraz większego obrotu paliwami w porcie – powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Na kolejnym miejscu jest ruda ze wzrostem na poziomie 40 proc., a także kontenery, których przeładowano więcej o 10 proc. Kolejne grupy towarowe, które pną się w górę to drobnica (3,2 proc.), inne masowe (2,1 proc.) oraz drewno (30 proc.).

Na wzrost przeładunków rudy wpływa większe zapotrzebowanie na ten surowiec z hut południowoeuropejskich. Drobnica z kolei notuje rokroczny wzrost głównie za sprawą terminalu promowego w Świnoujściu, na którym obroty rosną z każdym rokiem na poziomie 10 proc.” – tłumaczy Woźniak-Lewandowska.

Spadki w przeładunkach zanotowały węgiel (33 proc.) i zboża (blisko 10 proc.).

O ile w przypadku węgla tendencja spadkowa utrzymuje się już od kilku lat, to w przypadku zbóż należy ją rozpatrywać jako sytuację przejściową. Druga połowa roku powinna być lepsza w tej grupie towarowej. Miniony rok zboża zamknęły dwucyfrowym wzrostem na poziomie 17,4 proc.” – powiedziała Woźniak-Lewandowska.

W maju 2017 r. w porównaniu do maja 2016 r. przeładunki wzrosły o blisko 4 proc. – wzrost o 74,4 tys. ton.

Port prognozuje, że 2017 r. powinien zamknąć się wynikiem przekraczającym 25 mln ton przeładowanych towarów.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami – w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

PAP/RIRM

drukuj