Skroplony gaz dla samochodów ciężarowych
PGNiG Obrót Detaliczny dostarczy ponad 1 tys. ton skroplonego gazu ziemnego LNG do 27 samochodów ciężarowych, należących do firmy Dolnego Śląska. To pierwszy tak poważny kontrakt.
Skroplony gaz LNG dostarczany jest do Świnoujścia.
– Taki gaz napędza autobusy w Warszawie, taki gaz używany jest do napędzania statków, taki gaz tankujemy na statki pełnomorskie w Gdańsku, w Gdyni, takim gazem gazyfikujemy gminy między innymi na wschodzie i północy Polski, gdzie nie dotarły jeszcze gazociągi – powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG SA ds. handlowych.
Od środy ten gaz będzie trafiał także do ciężarówek w Kostomłotach pod Wrocławiem. Transport skroplonego gazu ziemnego realizować będzie kilka podmiotów, a błękitne paliwo trafi prosto z terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
– Podpisujemy największy kontrakt pod względem wolumenu na dostawy gazu LNG dla ciężkiego transportu kołowego – wskazał Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
To rozwiązanie ma dwie korzyści. Jedną z nich jest korzyść ekonomiczna. Gaz LNG jest dzisiaj dwa razy tańszy niż diesel – podkreślił Maciej Woźniak.
– Nasze paliwo jest coraz tańsze, ponieważ dzięki decyzjom rządu premiera Morawieckiego, później decyzją parlamentu, obniżono akcyzę na paliwo do celów transportowych, na gaz do celów transportowych do „zera“, a to sprawia, że gaz staje się bardzo konkurencyjny wobec paliw ropopochodnych, takich jak benzyna i olej napędowy – dodał wiceszef PGNiG.
Drugą korzyścią jest kwestia ekologiczna.
– Spalając gaz w ciężarówce taka ciężarówka wytwarza o połowę mniej cząstek stałych, które trafiają do powietrza i praktycznie redukuje do „zera“ tlenki azotu – powiedział Maciej Woźniak.
Czyli tych gazów, które zmieniają klimat na świecie. Te dwa czynniki – jak podkreślają specjaliści – spowodują bardzo dynamiczny rozwój rynku, a to w efekcie przełoży się na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki.
TV Trwam News/RIRM