fot. flickr.com

Skroplony gaz dla samochodów ciężarowych

PGNiG Obrót Detaliczny dostarczy ponad 1 tys. ton skroplonego gazu ziemnego LNG do 27 samochodów ciężarowych, należących do firmy Dolnego Śląska. To pierwszy tak poważny kontrakt.

Skroplony gaz LNG dostarczany jest do Świnoujścia.

– Taki gaz napędza autobusy w Warszawie, taki gaz używany jest do napędzania statków, taki gaz tankujemy na statki pełnomorskie w Gdańsku, w Gdyni, takim gazem gazyfikujemy gminy między innymi na wschodzie i północy Polski, gdzie nie dotarły jeszcze gazociągi – powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG SA ds. handlowych.

Od środy ten gaz będzie trafiał także do ciężarówek w Kostomłotach pod Wrocławiem. Transport skroplonego gazu ziemnego realizować będzie kilka podmiotów, a błękitne paliwo trafi prosto z terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

– Podpisujemy największy kontrakt pod względem wolumenu na dostawy gazu LNG dla ciężkiego transportu kołowego – wskazał Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

To rozwiązanie ma dwie korzyści. Jedną z nich jest korzyść ekonomiczna. Gaz LNG jest dzisiaj dwa razy tańszy niż diesel – podkreślił Maciej Woźniak.

Nasze paliwo jest coraz tańsze, ponieważ dzięki decyzjom rządu premiera Morawieckiego, później decyzją parlamentu, obniżono akcyzę na paliwo do celów transportowych, na gaz do celów transportowych do „zera“, a to sprawia, że gaz staje się bardzo konkurencyjny wobec paliw ropopochodnych, takich jak benzyna i olej napędowy – dodał wiceszef PGNiG.

Drugą korzyścią jest kwestia ekologiczna.

– Spalając gaz w ciężarówce taka ciężarówka wytwarza o połowę mniej cząstek stałych, które trafiają do powietrza i praktycznie redukuje do „zera“ tlenki azotu – powiedział Maciej Woźniak.

Czyli tych gazów, które zmieniają klimat na świecie. Te dwa czynniki – jak podkreślają specjaliści – spowodują bardzo dynamiczny rozwój rynku, a to w efekcie przełoży się na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki.

TV Trwam News/RIRM

drukuj