fot. flickr.com

Interwencja MIiR ws. przepisów o płacy minimalnej dla kierowców w Norwegii

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju interweniuje w Komisji Europejskiej w sprawie norweskich przepisów o płacy minimalnej dla kierowców. Resort wyjaśnia, że celem działania jest ocena zgodności tych przepisów z regulacjami Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którego członkiem jest Norwegia.

W Norwegii od 1 lipca bieżącego roku stawka minimalna w tym kraju wynosi ok. 74 zł za godzinę. Obowiązuje zarówno kierowców norweskich, jak i zagranicznych. Przepisy mają zastosowanie w przypadku, gdy odbiorca usługi transportowej znajduje się w Norwegii.

Interwencję w tej sprawie podjęło także Ministerstwo Spraw Zagranicznych. 24 czerwca bieżącego roku resort wystosował odpowiednią notę do ambasady Norwegii.

Poseł Krzysztof Tchórzewski z sejmowej Komisji Infrastruktury przypomina, że falę wprowadzania przepisów o płacy minimalnej dla kierowców skutecznie uruchomiły Niemcy. Inne państwa europejskie, jak np. Norwegia, zauważyły, że reakcja na to była słaba i będą to wykorzystywać.

– Jeżeli przepisy obowiązujące w Niemczech pozostaną, to trudno sobie wyobrazić, że Norwegia w tym momencie zachowa się inaczej. Determinacja państwa musi być jednakowa w każdym przypadku. Myślę, że jednoznacznie należy walczyć z tego typu przepisami na forach organizacji międzynarodowych – czy to wspólnot, jeśli chodzi o wspólną strefę handlu, czy też jeśli chodzi o Unię Europejską. Nie można inaczej się zachowywać. Musi być zdecydowana, ostra postawa, ostre reakcje w tych sprawach, w stosunku do międzynarodowych instytucji – podkreślił poseł Krzysztof Tchórzewski.

W maju Komisja Europejska rozpoczęła przeciwko Niemcom postępowanie o naruszenie unijnego prawa w zakresie płacy minimalnej w wysokości 8,5 euro dla kierowców ciężarówek.

Berlin zawiesił stosowanie tych przepisów do czasu wyjaśnienia sprawy z Komisją Europejską. Utrzymuje jednak, że nowe regulacje są zgodne z unijnym prawem.

Podobnych regulacji jak w Norwegii domaga się także Szwecja.

Polska ma jedną z najnowocześniejszych i drugą co do wielkości flotę samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej.

RIRM

drukuj