fot. PAP/Stanisław Rozpędzik

A. Adamczyk: Chińczycy otrzymali szansę na zaistnienie na polskim rynku i poprawę wizerunku

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że chińscy wykonawcy otrzymali kolejną szansę na zaistnienie na polskim rynku i poprawę wizerunku nadszarpniętego przez firmę Covec. W tym miesiącu firma z Chin wygrała przetargi na dwie kluczowe inwestycje drogowe w Małopolsce.

W lipcu dwa przetargi ogłoszone przez GDDKiA na wykonanie kluczowych inwestycji drogowych na terenie województwa małopolskiego wygrała chińska firma Stecol Corporation: na północną obwodnicę Krakowa w ciągu drogi krajowej S52 (w konsorcjum z polską firmą Polbud Pomorze) oraz dwupasmowy odcinek drogi krajowej nr 47, czyli Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu.

„Chińscy wykonawcy dzisiaj otrzymali szansę, aby zmienić wizerunek tak mocno nadszarpnięty przez firmę Covec, która budowała przed 2012 rokiem autostradę A2 między Łodzią a Warszawą” – powiedział minister Andrzej Adamczyk w sobotę w Wolbromiu (woj. małopolskie).

Jak dodał, firma Stecol Corporation posiada „olbrzymi potencjał finansowy, gospodarczy, który pozwala mieć nadzieję, że te inwestycje zostaną zrealizowane w czasie i zgodnie z technologiami”.

„Mamy w pamięci wszystko to, co stało się na budowie autostrady A2, ale wszystkie warunki, które zamawiający, czyli GDDKiA postawiła zostały przez oferenta spełnione – wykonawca odpowiada wszystkim warunkom, które przez nas są oczekiwane” – zaznaczył minister.

Zapowiedział, że resort infrastruktury oraz zamawiający dokładnie monitorują realizacje inwestycji drogowych, bo od ich realizacji zależy wydatkowanie środków unijnych w obecnej perspektywie finansowej.

Chińsko-polskie konsorcjum Stecol Corporation i Polbud Pomorze zaoferowało najniższą cenę za zaprojektowanie i budowę północnej obwodnicy Krakowa wynoszącą prawie 1,3 mld zł. Zadeklarowało wykonanie zadania w ciągu 47 miesięcy od daty podpisania umowy (bez okresów zimowych). Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 r. Oferty w przetargu złożyło ośmiu wykonawców.

Północna obwodnica Krakowa ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji do wykonania są: zaprojektowanie i budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S52 o długości ok. 12,5 km na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą.

W ciągu trasy powstaną węzły drogowe Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelem pod centrum Zielonek, w Batowicach, a także na obrzeżach Krakowa. Zbudowanych zostanie też około 20 km tzw. dróg zbiorczych. Po oddaniu do użytku północnego fragmentu stolica Małopolski będzie posiadać pełną obwodnicę, tzw. ring wokół miasta.

Chińska firma Stecol Corporation wygrała także przetarg na wybudowanie odcinka nowej, dwupasmowej DK47, czyli Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu. Za realizację tej inwestycji zaproponowała 706 mln zł. Budowa na potrwać 49 miesięcy, nie licząc okresów zimowych.

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości ponad 16 km, szerokości jezdni 2 x 3,50 m z czterema węzłami drogowymi w miejscowościach Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe. Na nowej trasie powstaną także 22 obiekty inżynierskie, czyli mosty, wiadukty i estakady. Wybudowane zostaną także drogi dojazdowe do posesji przylegających do nowej Zakopianki, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt.

Odcinek Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu będzie łączył się z istniejącym dwujezdniowym odcinkiem z Rdzawka – Chabówka. Na kolejnych trzech odcinkach w kierunku Krakowa prace nad nową Zakopianką są już mocno zaawansowane.

PAP/RIRM

drukuj