Zakończono modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin i budowę wysp na Zalewie Szczecińskim
Zakończyła się modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin oraz budowa nowych wysp na Zalewie Szczecińskim. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w regionie Pomorza Zachodniego. Dzięki niej do Szczecina będą mogły zawijać statki z dwa razy większym ładunkiem niż obecnie.
Podczas trwających 3,5 roku prac inwestycyjnych, 62 kilometry toru wodnego pogłębione zostały z 10,5 do 12,5 metra. Tor został też poszerzony z 90 do 100 metrów i wykonana została dodatkowa mijanka na Zalewie Szczecińskim.
Wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, podkreślił, że inwestycja podwaja możliwość przeładunku i poprawia konkurencyjność portu w Szczecinie.
– Do Szczecina będą mogły wchodzić czterdziestotysięczniki. To przede wszystkim rozwój rynku towarów masowych. Dzisiaj blisko 10 mln ton węgla musi wpłynąć przez polskie porty, ale nie tylko, bo przecież inne towary, przede wszystkim masowe, które transportowane są tego typu jednostkami. Obecnie jest to jedyna szansa na to, aby podnieść możliwości przeładunkowe Szczecina. Zakładamy, że podwoimy przeładunki w Szczecinie. W ten sposób szczeciński port stanie się tym, który będzie odgrywał znaczącą rolę na rynku międzynarodowym – powiedział Marek Gróbarczyk.
Podczas pogłębiania toru wodnego wydobyto 24 mln m sześc. urobku, z którego powstały dwie wyspy. Jedna z nich o nazwie Brysna ma być siedliskiem ptaków. Druga o nazwie Śmięcka jest czynnym polem refulacyjnym, gdzie odkładany będzie urobek z utrzymania toru wodnego.
Projekt inwestycyjny był realizowany przy współudziale środków unijnych. Jego wartość wyniosła 1,9 mld zł.
RIRM