Współpraca CPK i Portu Gdynia przy inwestycjach. Powstanie m.in. Droga Czerwona
Centralny Port Komunikacyjny zawarł porozumienie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia dotyczące budowy Drogi Czerwonej. Będzie to droga ekspresowa, która połączy i usprawni ruch między portem w Gdyni a obwodnicą Trójmiasta.
– Pozytywne koło zamachowe gospodarki może się kręcić coraz szybciej. Dzisiaj, przy wyjściu z kryzysu koronawirusowego, bardzo potrzebujemy takich inwestycji – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Porozumienie o współpracy między @STH_Poland i @PortGdynia:
⚓ możliwość planowania, przygotowania i realizacji wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych, w tym projektu tzw. Drogi Czerwonej.
⚓ bezpośrednie połączenie obwodnicy Trójmiasta
z portem w Gdyni. pic.twitter.com/ovCdoVf1ar— Kancelaria Premiera (@PremierRP) July 6, 2020
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk mówił, że w ubiegłym roku port w Gdyni przeładował rekordowe sto milionów ton towaru. Dodał, że tegoroczne wyniki również są imponujące.
– Mimo pandemii i dramatycznego spadku przeładunków na początku roku, dzisiaj możemy powiedzieć, że Port Gdynia obronił się. Jego dynamika wynosi 99 proc., czyli już teraz jesteśmy na poziomie przeładunków zeszłorocznych. W związku z tym obroniliśmy się przed tym COVID-em – podkreślił szef resortu.
Współpraca gdyńskiego portu z Centralnym Portem Komunikacyjnym pozwoli na zwiększenie przeładunków.
– Będziemy świadkami kolejnego „złotego wieku” w porcie w Gdyni i rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego, a co za tym idzie – rozwoju Polski – zaznaczył wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Jak wyjaśnił wiceminister infrastruktury, oba podmioty będą się wzajemnie uzupełniały.
– Centralny Port Komunikacyjny będzie oferował pełną intermodalność – przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu morskiego, z przyczyn oczywistych. Z kolei port w Gdyni również oferuje pełną intermodalność – przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu lotniczego – wyjaśnił pełnomocnik rządu ds. CPK.
Jak mówił premier Mateusz Morawiecki, dzięki takim inwestycjom Gdynia dogoni port w Hamburgu.
– Ci zatem, którzy mówią, że nie trzeba rozwijać portu w Gdyni albo portu w Gdańsku, bo mamy przecież Hamburg, a byli tacy, którzy mówili, że nie trzeba rozwijać Centralnego Portu Komunikacyjnego, bo jest w Berlinie – jest taki jeden pan, który tak powiedział – mylą się bardzo zasadniczo. Nie chcemy więcej emigracji Polaków. Chcemy, żeby tutaj przypływały towary i stąd odpływały na cały świat – akcentował premier.
Prace przygotowawcze do budowy Drogi Czerwonej w Gdyni będą finansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
CPK i Port Gdynia. Współpraca przy inwestycjach https://t.co/KSDMG1pXL9
— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) July 6, 2020
TV Trwam News