fot. twitter.com/GDDKiA

Via Carpatia w systemie TEN-T

Via Carpatia i Centralny Port Komunikacyjny zostały wpisane do sieci głównych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej. Minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, wyjaśnia, że wpisanie Via Carpatii do systemu TEN-T otwiera drogę do unijnego finansowania i zapewnia finalizację budowy.   

Via Carpatia z perspektywy naszego kraju to przede wszystkim szlak łączący państwa Trójmorza. Początkowy projekt z inicjatywy Lecha Kaczyńskiego pojawił się w 2006 roku. Wraz z ustąpieniem rządu PiS-u idea Via Carpatii została porzucona i zapomniana przez wówczas rządzących. Ponowne starania podjęto na przełomie 2015 i 2016 roku.

Kiedy mówiliśmy o Via Carpatii, kiedy mówiliśmy o zrównoważonej sieci transportowej w Polsce, podkreślaliśmy, jakie to ma znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa całej Unii Europejskiej – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

To inwestycja ważna dla całej Unii Europejskiej. Mimo tego, że droga jest zabezpieczeniem także dla państw takich jak Niemcy czy Francja, podczas rządów Donalda Tuska projekt wzmacniający Polskę był lekceważony.

Nagle się okazało, że brakuje nam w pełni Via Carpatii, którą można by przemieszczać się od południa, od Morza Egejskiego, z odnogami do Morza Czarnego. Brakuje drogi autostradowej, którą można, nie zatrzymując się, przejechać przez Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę, Litwę do Estonii. Dzięki decyzji, która została potwierdzona w Komisji Europejskiej oraz w Radzie Unii Europejskiej, mamy gwarancję, że ten szlak będzie zorganizowany. Za tą decyzją pójdą środki (…), ale też ta decyzja powoduje, że państwa są zobowiązane do budowy drogi – podkreślił minister infrastruktury.

Trasa wzmocni atrakcyjność inwestycyjną w Europie Środkowo-Wschodniej.
Pozytywnie wpłynie na gospodarkę, czego efektem będzie wzrost zatrudnienia i zwiększenie wymiany handlowej i mobilności.

TV Trwam News

drukuj