fot. twitter.com/STH_Poland

Strategiczny doradca CPK

Zaczynamy zupełnie nowy etap realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) – mówi premier Mateusz Morawiecki. Dziś podpisano umowę o doradztwie strategicznym z koreańskim portem lotniczym. Przedstawiciele obu państw zobowiązali się też do szerszej współpracy gospodarczej.

CPK to planowany węzeł przesiadkowy pomiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Wbicie pierwszej łopaty pod budowę nastąpi w 2023 roku. Prace potrwają 4 lata. Od dziś CPK ma nowego doradcę strategicznego, którym jest południowokoreański Port Lotniczy Incheon.

– Podpisanie współpracy z koreańskim lotniskiem Incheon wprowadza budowę CPK w zupełnie nowy etap realizacji. Jedna z największych inwestycji w historii Polski zyskuje wyjątkowego partnera strategicznego. To porozumienie również na poziomie międzyrządowym w wymiarze inwestycyjnym i gospodarczym – ocenia premier Mateusz Morawiecki.

Lotnisko Incheon otwarto w 2001 roku. Znajduje się ono w pierwszej piątce najlepiej zorganizowanych lotnisk na świecie – zauważa Mikołaj Wild, prezes CPK.

– Incheon będzie dla nas drugą parą oczu, będzie służył wsparciem w podejmowaniu najważniejszych decyzji planistycznych i strategicznych – tłumaczy Mikołaj Wild.

Umowę na kwotę 3,5 mln euro podpisano na 3 lata. Koreańscy eksperci już pracują w siedzibie polskiej spółki. Polska od 3 lat korzysta też z wiedzy brytyjskich ekspertów. Doradztwo pozwala uniknąć kosztownych błędów – zauważa ekonomista dr Aleksander Rezmer.

– Zyski osiągnięte dzięki temu, a właściwie obniżenie kosztów całej inwestycji może iść w setki milionów – podkreśla dr Aleksander Rezmer.

Prezes Portu Lotniczego Incheon liczy na dłuższą współpracę.

– Chcemy przyczynić się do tego, żeby CPK stał się w Europie środkowo-wschodniej wiodącym lotniskiem. Mamy nadzieję, że nadal będziemy rozwijać nasze relacje strategicznego partnera CPK – informuje Kim Kyung-wook, prezes Incheon International Airport Corporation.

Oba państwa zobowiązały się umową do szerszej współpracy gospodarczej – dodaje koreański minister ds. ziemi, infrastruktury i transportu.

– Mam nadzieję, że kooperacja naszych krajów zostanie wzmocniona na wielu różnych obszarach – wskazuje Byeon Chang-heum, minister ds. ziemi, infrastruktury i transportu.

Jak zauważa Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, CPK to strategiczna inwestycja wpisująca się w wyzwania związane z ekologią.

– Jest również wielkim projektem modernizacyjnym w aspekcie dążenia do niskoemisyjnego transportu w aspekcie adresowania wyzwań związanych z ochroną środowiska – informuje Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Trwają prace nad budową tzw. szprych CPK. Do 2034 roku ma powstać 1800 km nowych linii kolejowych i 400 km dróg ekspresowych. Rząd prowadzi strategiczne inwestycje również w innych miejscach. Podpisano umowę na budowę odcinka drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin-Lubartów – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. To część szlaku Via Carpatia.

– Jest silnikiem rozwoju całych regionów, nie tylko w Polsce, nie tylko regionu wschodniego. Via Carpatia to projekt międzynarodowy – ocenia minister infrastruktury.

Nieprzerwanie trwają prace przy przekopie Mierzei Wiślanej. Duże inwestycje pomogą odbić się polskiej gospodarce po pandemii – mówi ekonomista dr Krystian Mieszkała.

– Polska stanie się dużo bardziej atrakcyjniejszym miejscem dla inwestorów oraz pozwoli nam dużo sprawniej i łatwiej eksportować. Z drugiej strony należy też patrzeć na rolę turystyki – zauważa dr Krystian Mieszkała.

Pierwsze statki przepłyną nowym kanałem w przyszłym roku.

TV Trwam News

drukuj