fot. twitter.com/Nadmorski24

Blisko 20 mln złotych ze środków unijnych na poprawę dostępu kolejowego do Portu Gdynia

Blisko 20 mln złotych ze środków unijnych na poprawę dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Celem inwestycji jest elektryfikacja bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego od strony lądu, w efekcie czego sterowanie ruchem zostanie zautomatyzowane.

W poniedziałek 9 września br. podczas targów Baltexpo w Gdańsku, Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. umowę na unijne dofinansowanie projektu „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”. Planowane całkowite koszty inwestycji wyniosą niemal 70 milionów złotych, z czego prawie 20 milionów złotych to wsparcie ze środków unijnych.

Polskie porty biją w ostatnich latach rekordy. W ostatnim roku przekroczyły 100 mln ton przeładunku. Mimo świetnych wskaźników nadal potrzebne są inwestycje, które zwiększą ich konkurencyjność. Warunkiem wypłynięcia na szerokie wody jest sprawna kolej, która zabierze i dowiezie towary. Dlatego i dla nas, i dla UE modernizacja dostępu zarówno drogowego, jaki i kolejowego, tzw. „ostatniej mili” do portów morskich ma priorytetowe znaczenie” – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Grzegorz Puda.

Przedmiotem projektu jest elektryfikacja bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego wraz z jej przebudową, budową nowego toru oraz rozjazdów na grupie przyjazdowo-odjazdowej, a także montaż nowego systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK). Inwestycja obejmuje elektryfikację ok. 2,5 kilometrowego odcinka linii kolejowej i prace budowlano-modernizacyjne na 12 rozjazdach – w ramach projektu powstaną cztery nowe rozjazdy, zaś osiem z nich, zostanie ponownie wbudowanych po demontażu na nowych doborach podrozjazdnic.

Systematycznie wzrastają statystyki dla przewozów intermodalnych. W 2018 r. przetransportowano koleją ponad 17 mln ton ładunków intermodalnych – co stanowi wzrost o 15,6% w porównaniu do wcześniejszego roku. Dziś podpisana umowa jest już 33-cią, a po jej podpisaniu kwota dofinansowania środkami z funduszy europejskich, w ramach POIiŚ na lata 2014-2020, działanie 3.2 „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych”, przekroczy 1,23 mld złotych” – podkreśliła Joanna Lech p.o., Dyrektora CUPT.

Polskie porty morskie są jednym z najlepszych przykładów sukcesu transformacji gospodarczej w naszym kraju. Dzięki dynamicznemu rozwojowi oraz trafnym inwestycjom, wzrost przeładunków w głównych polskich portach morskich wzrósł w ostatniej dekadzie ponad dwukrotnie. Pamiętajmy, że sukces ten nie byłby to możliwy bez członkostwa Polski w UE, wspólnego europejskiego rynku i unijnej polityki spójności wspierającej duże inwestycje infrastrukturalne. Dlatego Unia wspiera i będzie wspierać rozwój takich portów jak Gdynia oraz towarzyszącej im infrastruktury transportowej” – powiedział Rafał Szyndlauer, Doradca ds. politycznych i prawnych w Komisji Europejskiej.

Poprzez elektryfikację dostępu kolejowego, inwestycja usprawni funkcjonowanie transportu Intermodalnego Terminalu Kontenerowego od strony lądu. W efekcie realizacji projektu, nie będzie konieczności zmiany obsługi trakcji z elektrycznej na spalinową, a sterowanie ruchem zostanie zautomatyzowane.

Dzięki tej inwestycji Port Gdynia będzie w stanie zwiększyć swój potencjał poprzez sprawniejszą obsługę pociągów. Jednocześnie wzrośnie konkurencyjność portów ze względu na zautomatyzowanie sterowania ruchem. Jest to kolejny duży krok w drodze do realizacji strategicznej inwestycji jaką jest Portu Zewnętrznego Gdynia” – komentuje Adam Meller, prezes ZMPG S.A.

Planowany termin zakończenia modernizacji to koniec stycznia 2021 roku.

 

RIRM

drukuj