Czterech chętnych do zaangażowania się w budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni
Jest czterech chętnych do zaangażowania się w budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni – poinformował Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
To strategiczna inwestycja. Rozbudowa Portu w Gdyni jest konieczna ze względu na rosnącą konkurencję i prognozy w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe.
Projekt będzie realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Na początku tego roku zakończyło się zbieranie ofert. Teraz rozpoczyna się proces dialogu konkurencyjnego – powiedział Adam Meller.
– Z dumą i satysfakcją możemy powiedzieć, że projekt – będący projektem dojrzałym i ekonomicznie uzasadnionym – znalazł czterech chętnych: dwie firmy i dwa konsorcja. Podmioty te chcą przystąpić razem z nami do wspólnego inwestowania. W tej chwili rozpoczynamy proces dialogu konkurencyjnego, gdzie będziemy uzgadniać warunki i słuchać, co proponują poszczególni oferenci. Myślę, że z końcem roku uda nam się wybrać ostatecznego partnera – wyjaśnił prezes zarządu.
Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln kontenerów. Pierwsze statki powinny zawinąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni na przełomie 2027-28 roku.
RIRM