fot. port.gdynia.pl

Rozbudowa Portu Gdynia

Budowa głębokowodnego Portu Zewnętrznego w Gdyni coraz bliżej. Obecnie trwają analizy środowiskowe. Dzięki inwestycji Port Gdynia będzie mógł obsługiwać największe jednostki.

Budowa Portu Zewnętrznego to największa inwestycja w historii Portu Gdynia. Głębokowodny port o powierzchni ponad 150 hektarów powstanie na sztucznej wyspie i będzie wykorzystywał istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie. Inwestycja ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz wzmocnienie pozycji konkurencyjnej gdyńskiego portu w regionie Morza Bałtyckiego. Dla Portu Gdynia to szansa, by obsługiwać największe statki, które wpływają do basenu Morza Bałtyckiego.

– Najszybciej rozwijającymi się ładunkami są ładunki kontenerowe (skonteneryzowane). W związku z tym tendencje rynku idą w tym kierunku, że kontenerów w Basenie Morza Bałtyckiego pojawiać się będzie coraz więcej, to jest nasze wyjście naprzeciw. Chcemy zwiększyć potencjał możliwości przeładunkowej, jednocześnie tworząc dla przyszłych operatorów kontenerowych Port Głębokowodny, port, do którego wpłyną największe statki, które dzisiaj pojawiają się w Basenie Morza Bałtyckiego – powiedział prezes Zarządu Morskiego Port Gdynia, Adam Meller.

Inwestycja jest na etapie analiz środowiskowych. W ciągu kilkunastu miesięcy powinien zostać wyłoniony prywatny inwestor.

 – Cały czas staramy się, aby Port Zewnętrzny dokumentacyjnie został jak najszybciej przygotowany.  W tej chwili prowadzimy analizy środowiskowe wpływu tej inwestycji na środowisko, głównie morskie. Jednocześnie w ramach projektu pozyskania partnerów do budowy tego portu prowadzimy poprzez doradców przygotowanie dokumentacji i specyfikacji, tak żeby wybrany docelowo partner (inwestor) spełniał nasze oczekiwania – dodał prezes Zarządu Morskiego Port Gdynia, Adam Meller.

Zakończenie budowy Portu Zewnętrznego planowane jest za około 8 lat. Łączny koszt inwestycji to 1 miliard euro.

 

TV Trwam News

drukuj