Większe nakłady na kształcenie osób ze specjalnymi potrzebami
Ministerstwo Edukacji i Nauki chce, by metody i placówki uczące dzieci oraz młodzież ze specjalnymi potrzebami były bardziej efektywne. 70 procent uczniów niesłyszących i słabosłyszących – czyli ponad osiem tysięcy osób – uczy się w szkołach ogólnodostępnych. To wybór rodziców. Szkoły ogólnodostępne w coraz większym stopniu spełniają warunki niezbędne dla rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Minister edukacji i nauki, dr hab. Przemysław Czarnek, poinformował, że w przyszłym roku na nauczanie osób z niepełnosprawnościami i orzeczeniami kształcenia specjalnego przeznaczono w subwencji oświatowej ponad 1,8 miliarda złotych.
Minister @CzarnekP i wiceminister @MarzenaMachalek wzięli udział w konferencji MEiN oraz zespołu parlamentarnego ds. osób głuchych i z niedosłuchem pt. "W stronę efektywnej edukacji dzieci i młodzieży niesłyszących i słabosłyszących – stan obecny, rekomendacje i wyzwania". pic.twitter.com/LAy8RXOyxP
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) December 7, 2022
– Przeznaczone pieniądze gwarantują 18 tysięcy nowych etatów dla specjalistów: psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów, neurologów, bo to oni będą wyjątkowo potrzebni osobom z potrzebami szczególnego kształcenia, czyli osobom niesłyszącym i niedosłyszącym (…). To jest ogromny postęp, bo to jest około o 90 proc. więcej etatów w pełni finansowych z budżetu państwa niż dotychczas – mówił dr hab. Przemysław Czarnek, minister edukacji.
💬 Nowelizacja prawa oświatowego to efekt próśb wielu środowisk: rodziców, nauczycieli, samorządowców o wprowadzenie mechanizmu pozwalającego na ochronę dzieci przed demoralizacją. Ten obowiązek wynika z przepisów Konstytucji – mówił minister @CzarnekP dla @PAPinformacje. pic.twitter.com/L2gYwrZfIb
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) December 7, 2022
W Polsce w sumie jest 12 200 uczniów głuchych i słabosłyszących.
Minister Przemysław Czarnek zastrzegł, że resort – obok dofinansowania placówek ogólnodostępnych – stawia także na rozwój tzw. szkół specjalnych. Jako przykład podał budowaną z rezerwy premiera placówkę na Mazowszu oraz trwające starania o Zespół Szkół Specjalnych w Lublinie.
RIRM